Mgr. Punt bij Stille Omgang

Met meer dan 200 jongeren in Mozes en Äaronkerk

donderdag, 23 maart 2017

Naast de vele vieringen in Amsterdam ter gedachtenis van het Mirakel van Amsterdam uit 1345 werd ook dit jaar weer het jongerenprogramma georganiseerd in de Mozes en Aäronkerk. Meer dan 200 jongeren namen deel aan dit programma.

Bijzonder is dat er al meer dan 10 jaar veel jongeren naar de Stille Omgang komen en de laatste twee jaar sluiten zelfs meer en meer jongeren aan bij het jongerenprogramma en het lopen van de Omgang. Katholiekleven.nl maakte een mooie reportage van de avond die u onderaan dit bericht kunt bekijken.

Sant’ Egidio aan het woord

Nour Essio, een Syrische vluchteling en betrokken bij de Katholieke gemeenschap Sant’ Egidio in Amsterdam, was de eerste spreker van de avond. Zij vertelde over de barre tocht door Europa en de opvang in Nederland, met 14 mensen op een kamer met totaal geen privacy. Bij Sant’ Egidio ontstonden er vriendschappen en vond zij een thuis. Daarna sprak Claudio Betti, speciaal overgekomen vanuit Italië en vanaf het eerste begin bij de gemeenschap van Sant’ Egidio betrokken. Hij gaf een getuigenis over zijn leven en betrokkenheid bij de inzet voor de vrede en de vriendschap met de armen.

Deelprogramma’s

Na de pauze startte een vijftal deelprogramma’s waaronder; aanbidding van het heilig Sacrament. Daarnaast was er de mogelijkheid om deel te nemen aan een filosofisch debat, buiten op straat mensen uit te nodigen een kaarsje in de kerk aan te steken, mee te doen met een theaterworkshop of extra vragen te stellen aan Claudio Betti.

Het lopen van de Stille Omgang

Later op de avond werd eerst de heilige mis gevierd met mgr. Jozef Punt als hoofdcelebrant en bisschop Johannes van den Hende als eerste concelebrant. Vervolgens werd in verschillende groepen de omgang gelopen door de jongeren zelf.

Projectleider Jeroen Pouw over het lopen van de omgang: “ Er is overal nog verkeer bezig en er zijn overal mensen in de stad, dat geeft toch wel een bepaalde spanning. Je komt echt uit voor je geloof. Zeker als jongere is dat toch spannend. Zeker in deze tijden waarin kerk en geloof, steeds minder aanwezig zijn in onze wereld. Maar aan het einde van de rit als je dan bij de Lutherse kerk bent, geeft dat ook wel weer een heel blij en vrolijk gevoel als je dat dan gedaan hebt. Het is een unieke ervaring. Dit is een soort diepere innerlijke vreugde en dat is voor mij een teken dat God aanwezig is.”

Reportage KatholiekLeven.nl

Katholiekleven.nl maakt een korte reportage over het jongerenprogramma van de Stille Omgang. Proef de sfeer van de avond en ontdek welke indruk het herdenken van het Mirakel van Amsterdam en het jongerenprogramma achterlaat bij de jongeren.

{youtube:gqkcNNrHZdE}

Fotoserie

De fotoserie is gemaakt door Thom Oosterveer en is een selectie van het album op Facebook;