Nederlandse pelgrims ontmoeten nogmaals paus Franciscus

gepubliceerd: vrijdag, 18 november 2016
foto: Ramon Mangold
Nederlandse pelgrims ontmoeten nogmaals paus Franciscus

Na het hoogte­punt van de Neder­landse dag op dins­dag 15 no­vem­ber trokken de meeste Neder­landse pelgrims woens­dag­och­tend 16 no­vem­ber toch weer naar de Sint Pieter voor de algemene au­diën­tie. Foto­graaf Ramon Mangold maakte er weer een prach­tig beeld­ver­slag bij.

Bij de gebruike­lijke rondrit over het Sint-Pieters­plein werd de paus meer­malen langs het ‘Neder­landse vak’ ge­re­den en kreeg ie­der­een de gelegen­heid deze bij­zon­dere gebeur­te­nis uit­ge­breid op de gevoelige plaat vast te leggen.

Tijdens de catechese sprak de kerk­vorst in de laatste week van het Heilig Jaar van Barm­har­tig­heid onder andere over het geduld opbrengen voor mensen die tekort schieten. We gaan er vanuit dat de paus dit on­der­werp niet speciaal voor de Neder­lan­ders had gekozen.

Donder­dag ging het reisgezel­schap uit Bisdom Haar­lem-Am­ster­dam nog naar de Friezen­kerk waar­van Mgr. Hurkmans onlangs rector is gewor­den, de Aven­tijnheuvel, Tibereilandje en Trastevere. Vrij­dag staat nog op het pro­gram­ma een bezoek aan o.a. Sancta Maria Maggiore, het Colosseum en San Clemente. Daarna volgt nog een af­slui­ten­de Eucha­ris­tie­vie­ring in de St. Jan van Lateranen. Zater­dag wor­den de pelgrims weer thuis verwacht met onge­twij­feld een schat aan her­in­ne­ringen.