Pelgrims aangekomen in Rome

Verslag van een heenreis met hindernissen

gepubliceerd: dinsdag, 15 november 2016
Pelgrims aangekomen in Rome

Om vier in de nacht is het rus­tig op straat. Maar maan­dag 14 no­vem­ber kwamen uit alle delen van ons bisdom, en zelfs daar­bui­ten, mensen naar Schiphol. In totaal 125 pelgrims verzamel­den zich. Honderd van hen vlogen met Vueling en vijfen­twin­tig met KLM.

De KLM-groep ver­trok op tijd, was in Rome op tijd en ging daar naar de lunchlo­ca­tie. Het Vueling vliegtuig bleef iets lan­ger aan de grond op Schiphol... er moest een pro­ce­dure van de-icing plaats­vin­den, d.w.z. de vleugels ijsvrij maken/spuiten. Omdat slechts een machine be­schik­baar was, was de vertra­ging twee uren. De vlieg­tijd werd wat verkort, de bagage kwam snel, de buschauffeur was nog sneller zodat ook deze pelgrims op het lunch­a­dres aankwamen.

Op naar de Scavi Vaticani onder de Sint Pieters­kerk. Hierdoor hebben een paar pelgrims de uits­te­kende lunch gemist, helaas. Het bezoek aan de Scavi werd door ie­der­een als zeer in­druk­wek­kend ervaren. De mausolea met de asurnen en antieke sarcofagen, men keek de ogen uit. De rond­lei­ding in de Scavi, onder de St. Pieters­kerk, ein­digde bij het graf van de apostel Petrus. Ook wer­den de relieken van deze Prins van de apos­te­len getoond.

Daarna was er ruim de gelegen­heid om de kerk te bezoeken, som­mi­gen met een bro­chu­re in de hand, anderen geboeid luis­te­rend naar een van onze uits­te­kende gidsen die via kop­te­le­foontjes volop en en­thou­siast ver­tel­den. Tijd om het hotel op te zoeken. De meeste pelgrims reis­den alleen of in een groepje met de metro naar het hotel.

Een aantal pelgrims nam nog de gelegen­heid ten baat om een heilige Mis met hulp­bis­schop Hendriks bij te wonen. ’s Avonds om half acht was ie­der­een in de eet­zaal van het hotel voor de avond­maal­tijd. Zo werd een lange, vermoeiende, maar in­druk­wek­kende eerste pelgrims­dag af­ge­slo­ten.