Romereis 2016 vanwege het Heilig Jaar

Speciaal boekje over vluchtelingenwerk voor de paus

gepubliceerd: vrijdag, 11 november 2016
foto: Leobard Hinfelaar
Romereis 2016 vanwege het Heilig Jaar
Het boekje dat aan de paus wordt aangeboden

Maan­dag 14 no­vem­ber vertrekt de pelgrims­groep van het bisdom Haar­lem-Am­ster­dam met de eerste vliegtuigen van die dag naar Rome. In totaal bestaat de groep uit 129 personen, waar­on­der hulp­bis­schop Jan van Burg­ste­den en hulp­bis­schop Jan Hendriks. Maar ook 7 aal­moe­ze­niers van het Militair Or­di­na­ri­aat en tien­tal­len pa­ro­chi­anen van Texel tot aan Vo­ge­len­zang en van Castricum tot aan Naar­den, uit de regio’s Kennemerland, West-Friesland en de Zaanstreek.

In Rome sluiten we met onze groep aan bij zo’n 900 pelgrims die met diverse bisdomreizen pel­gri­meren. En op dins­dag 15 no­vem­ber, de Neder­landse Dag in Rome, zijn in totaal meer dan 1.800 Neder­lan­ders, waar­on­der bijna alle Neder­landse bis­schop­pen aanwe­zig in de St. Pieter.

Boekje - Herberg­zaam Neder­land

De bis­schop­pen bie­den hem bij die gelegen­heid een over­zicht aan van de inzet op veel plaatsen in de Neder­landse kerk­pro­vin­cie ten behoeve van vluch­te­lingen en vreem­den. Dit over­zicht in de vorm van een boekje zal aan de paus wor­den overhan­digd door kar­di­naal Eijk.

Goede sfeer bij kennis­ma­kings­bij­een­komst

Op 4 no­vem­ber was in Kloosterhof (Lange­dijk) een bij­een­komst voor kennis­ma­king met onze medepelgrims, de bekendma­king van bede­vaart­pro­gramma enz. De sfeer was optimaal en ie­der­een keek uit naar deze reis en het pro­gram­ma (m.u.v. het vroege tijdstip van 4.00 uur van verzamelen op Schiphol…).

Voor de thuis­blij­vers

In de loop van onze week in Rome zullen we via deze web­si­te de thuis­blij­vers en andere geïn­te­res­seer­den op de hoogte hou­den van onze bede­vaart­reis.

De plech­tige eucha­ris­tie­vie­ring in de St. Pieters­kerk en de ont­moe­ting met paus Fran­cis­cus op dins­dag 15 no­vem­ber wordt recht­streeks uitgezon­den op NPO 2 vanaf 10.00 uur.

De algemene au­diën­tie op woens­dag­mor­gen kunt u vanaf ongeveer 9.30 uur volgen via de web­si­te van het Vati­caan: www.vatican.va

Pro­gram­ma

Maan­dag 14 no­vem­ber 2016

• Vliegreis naar Rome