Pelgrimage Amsterdam - Jaar van Barmhartigheid

Zaterdag 17 september • 10.30 uur

gepubliceerd: maandag, 22 augustus 2016

Pelgrimage Amsterdam - 17 september 2016Op zater­dag 17 sep­tem­ber zal in Am­ster­dam een bij­zon­dere pelgrimage - een voet­tocht wor­den gehou­den in het kader van het Jaar van Barm­har­tig­heid. De route gaat langs de zes r.k. kerken in de bin­nen­stad van Am­ster­dam.

Start­tijd vanaf 10.30 uur bij de O.L.Vrouwe­kerk, Keizers­gracht 220 en de laatste aan­komst­tijd in de Basiliek Heilige Nicolaas, Prins Hendrik­kade 73 is om 14.30 uur. Totaal beslaat de route een kleine vijf kilo­me­ter.

Onze Lieve Vrouwe­kerk aan de Keizers­gracht

U start bij de O.L.Vrouwe­kerk, Keizers­gracht 220 en ont­vangt daar een gebeds/stempel­kaart. Uiter­aard is er gelegen­heid voor gebed in de kerk. Gebedssug­ges­tie: Psalm 122 (zie gebeds­kaart)

Fran­cis­cus Xaverius - De Krijt­berg

Vanuit deze kerk gaat u naar de kerk van Fran­cis­cus Xaverius (“de Krijt­berg”), Singel 448 waar u wederom een stempel krijgt op uw kaart en de moge­lijk­heid heeft een noveenkaars te kopen. (de kosten voor deze kaars zijn € 5,00 dit komt ten goede aan “WeDo” dit is een organi­sa­tie die zich inzet voor vluch­te­lingen­werk in Griekenland, zie fol­der) Ook hier is de kerk open voor gebed. Gebedssug­ges­tie: de Ge­loofs­be­lij­de­nis (zie gebeds­kaart)

Mozes en Aäron

Ver­vol­gens gaan we naar de Mozes en Aäron, Waterloo­plein 207. Hier is gelegen­heid om een kopje koffie/thee of fris te gebruiken (hier vragen wij een vrije gift voor de gemaakte onkosten) Ook hier ont­vangt u een stempel en is er gelegen­heid voor gebed. Gebedssug­ges­tie eigen invulling.

Begijnhof­ka­pel

Vanuit de Mozes en Aäron gaan we naar de Begijnhof­ka­pel H. Johannes en Ursula, Begijnhof 30. In deze kapel is er gelegen­heid voor stil gebed bij het uit­ge­stelde Heilig Sacra­ment.

De Papegaai

Nadat u wederom een stempel ont­van­gen heeft ver­volgen wij onze route naar De Papegaai H.H. Petrus en Paulus (Kwar­tier voor God) De kerk is open voor gebed. Gebedssug­ges­tie “bid­den voor Paus Fran­cis­cus”. Tevens wordt u de moge­lijk­heid gebo­den een gebeds­in­ten­tie neer te schrijven in een intentie­boek. Voor deze opge­schre­ven intenties zal er op Zondag 25 sep­tem­ber in de Latijns/Neder­landse Hoog­mis van 10.30 uur gebe­den wor­den. Uiter­aard bent u van harte welkom in deze vie­ring. Nadat u uw kaart hebt laten afstempelen ver­volgen wij onze route.

Nicolaas­basi­liek

Nu gaan wij naar ons einddoel: De Basiliek H. Nicolaas, Prins Hendrik­kade 73. Alvorens wij de Basiliek betre­den bid­den wij het Oecu­me­nisch Onze Vader en het Eer aan de Vader... (zie gebeds­kaart) Wij betre­den de Basiliek via “de Heilige Deur”, daar ont­vangt u de laatste stempel van deze gebeds­tocht, ver­vol­gens kunt u gebruik maken van het Sacra­ment van Boete en Ver­zoe­ning (de Biecht)

Hiermee sluiten wij de Pelgrimage van Barm­har­tig­heid af, een Pelgrimage die als doel heeft samen actief te zijn in het Jaar van Barm­har­tig­heid. Onze grote wens is dat ie­der­een die deze weg gaat dit doet in een sfeer van stilte en be­zin­ning.

Op ver­toon van uw volle stempel­kaart ont­vangt u een oor­konde. Als u deel wilt nemen aan deze pelgrimage kunt u zich vóór 8 sep­tem­ber a.s. aanmel­den via: loop.barm­har­tig­heid@gmail.com

Pastores bin­nen­stad Am­ster­dam