Syrië door de ogen van hulpverleners

Verslag uit het veld na vijf jaar conflict

gepubliceerd: zondag, 20 maart 2016
Een kapotgeschoten Homs (de plaats waar pater Van de Lugt is vermoord)
Pater Nawras Sammour sj

Vijf jaar zin­loze ver­nie­ti­ging

De bis­schop van Haar­lem-Am­ster­dam heeft de afgelopen maan­den contact gezocht met reli­gi­euzen en anderen die prak­tisch werk­zaam zijn in Syrië. Via het missie­secre­ta­riaat is ook prak­tische hulp aan­ge­bo­den. Een van de contacten is de Jesuit Refugee Service (JSR). Zij stuur­den ons een kort ver­slag. De aan­lei­ding is de trieste vast­stel­ling dat het conflict nu vijf jaar voortduurt.

Ruim 5.000 maaltij­den per dag

“We hebben weer een trieste mijl­paal bereikt. We voelen ons uitge­put en onze hoop is klein. Een chris­te­lijke manier van leven is om nooit te wanhopen. We hebben geen keus. We moeten door­gaan met het helpen van iedere afzon­der­lijke Syrische broe­der en zuster in nood totdat deze slach­tingen stoppen.” Aan het woord is pater Nawras Sammour, Jezuïet. Hij geeft lei­ding aan de in­span­ningen van JRS in Syrië. Pater Sammour gaf zijn com­men­taar tij­dens een werk­be­zoek aan de gaarkeuken in Damascus die tot nu toe dage­lijks 5.200 maaltij­den ver­zorgt voor ontheem­den in acute nood. Het zijn de mensen die door omstan­dig­he­den ge­dwon­gen zijn om in provisorische onder­ko­mens te leven in de buurt van het stadje Sahnaya.

De kracht van lokale hulp­groepen

Na vijf jaar is dit verwoestende conflict in een fase geko­men waarin een glimmer van hoop oplicht. Een nau­we­lijks zicht­baar licht in een duisternis van vijf jaar ver­nie­ti­ging en zin­loze tragedie die de Syrische ge­meen­schap uit elkaar gescheurd hebben. Honderd­dui­zen­den zijn door geweld, ziekte en uit­put­ting om het leven geko­men. Miljoenen hebben huis en haard verloren en zijn vluch­te­ling in binnen en bui­ten­land. Het land ligt in puin.

Sinds het begin van het conflict hebben groepen die in lokale ge­meen­schappen hun basis hebben hulp verleend. Ze over­schre­den daarbij sociale, culturele, stammen, sek­ta­rische en reli­gi­euze grenzen. Deze hulp werd alleen verleend op basis van de het criterium: de grootste nood. Na vijf jaar hebben deze groepen veel moeite om hun werk voort te zetten en vol te hou­den. Som­mi­ge gaan nog door. Zij zijn een hoop­vol zaad. Het is nodig dat juist deze groepen de kans krijgen om hun ideeën te delen over hoe de versplinterde ge­meen­schappen weer samen kunnen komen. Hoe mensen geholpen kunnen wor­den om in een toe­koms­tig Syrië samen te leven.

Hun inzet onze in­spi­ra­tie

JRS is vooral actief in het ver­zorgen van onder­wijs in de vluch­te­lingen­kampen, zowel in Syrië als Jordanië, Libanon en Turkije. De hoop is dat kin­de­ren van vluch­te­lingen aan het einde van dit jaar tenminste weer naar school kunnen. Inter­na­tio­naal zijn daarover afspraken gemaakt. Andere reli­gi­euzen zijn actief in Homs, Aleppo en nog op andere plaatsen. We hebben als Kerk een bij­zon­dere relatie met mensen die let­ter­lijk ‘ter plekke’ zijn.

Hun aanwe­zig­heid vraagt grote per­soon­lijke offers en is risico­vol. De moord op pater Frans van der Lugt op 7 april 2014 herinnert aan de uiterste con­se­quentie die soli­da­ri­teit kan vergen. Zij zijn met hun werk en aanwe­zig­heid een ge­tui­ge­nis van compassie en nabij­heid en een kri­tiek op de cynische poli­tiek van groot­machten en nabuurlan­den die dit conflict zo langdurig en ver­nie­ti­gend maken.

Vijf jaar Syrisch conflict legt de kwets­ba­re huma­ni­taire kwali­teit van ons denken en doen bloot. De inzet, soli­da­ri­teit en trouw van reli­gi­euzen en hulp­ver­le­ners daar mag een voor­beeld en in­spi­ra­tie zijn voor onze aan­dacht, inzet en soli­da­ri­teit met vluch­te­lingen hier.