Werkdocument gezinssynode 2015 gepresenteerd

gepubliceerd: donderdag, 25 juni 2015
Het werk­do­cu­ment voor de Algemene Ver­ga­de­ring van de gezins­synode die van 4 tot 25 ok­to­ber 2015 in Rome wordt gehou­den, is gepresen­teerd. De titel van het Instru­mentum Laboris is ‘De roe­ping en de missie van het gezin in de Kerk en in de wereld van vandaag.’ De presen­tatie vond plaats op dins­dag 23 juni 2015 in het Vati­caan.

Gezinssynode 2015Sprekers waren kar­di­naal Lorenzo Baldisseri, se­cre­ta­ris-generaal van de Bis­schop­pen Synode, kar­di­naal Peter Erdö, de aarts­bis­schop van Budapest-Esztergom en alge­meen ver­slagleg­ger van deze synode en Mgr. Bruno Forte, de aarts­bis­schop van Chieti-Vasto in Italië, se­cre­ta­ris van deze 14e Algemene Ver­ga­de­ring van de Bis­schop­pen­synode.

Het Intru­mentum Laboris sluit qua indeling en opzet aan bij het eind­ver­slag Relatio Synodi van de Derde Buiten­gewone Ver­ga­de­ring van de Bis­schop­pen­synode zoals die in ok­to­ber 2014 is gehou­den in Rome. Het eerste deel van de tekst met de titel ‘Luis­te­ren naar de uit­dagingen voor ge­zin­nen’ ver­wijst terug naar wat tij­dens de voor­gaande synode is be­spro­ken. De volgende twee hoofd­stukken blikken vooruit naar de ko­men­de synode met de titels ‘Onder­schei­ding van de roe­ping van het gezin’ en ‘De missie van het gezin vandaag’.

In elke week tij­dens de synode wordt een hoofd­stuk uit het Instru­mentum Laboris be­spro­ken. Eerst in een plenaire sessie en ver­vol­gens in kleinere groepen. De gespreks­ver­slagen van deze kleinere groepen wor­den ver­vol­gens ook weer plenair be­spro­ken. In de laatste week wordt tijd gereser­veerd voor het opstellen van een eind­do­cu­ment dat zal wor­den ge­pre­sen­teerd aan paus Fran­cis­cus.

Het Instru­mentum Laboris volgt op de Linea­menta die in no­vem­ber 2014 zijn verstuurd, bestaande uit het eind­ver­slag van de synode in 2014 en 46 vragen waar­mee de situatie rond het gezin door pa­ro­chies aanvullend in kaart kon wor­den gebracht. Naast de reacties die onder meer van de Bis­schop­pen­con­fe­ren­ties we­reld­wijd zijn binnenge­ko­men, heeft het se­cre­ta­riaat van de Bis­schop­pen­synode ook nog 359 reacties ont­van­gen van ver­schil­lende groepe­ringen en bewe­gingen die zich betrokken voelen bij het on­der­werp. Een en ander is mee­ge­no­men bij het opstellen van het Instru­mentum Laboris.