Verslag ontmoetingsdag nieuwe katholieken

Mgr. Hendriks: “Laat je geloof niet werkeloos blijven!”

gepubliceerd: dinsdag, 11 september 2012

Veer­tig nieuwe katho­lie­ken kwamen afgelopen zater­dag in een zonovergoten Heiloo bijeen op de ont­moe­tings­dag voor nieuwe katho­lie­ken. Voor som­mi­gen was het een eerste kennis­ma­king met andere nieuwe katho­lie­ken en voor som­mi­gen ook met de bede­vaarts­plaats van Onze Lieve Vrouw ter Nood in Heiloo. Zowel Mgr. Hendriks als Mgr. van Burg­ste­den waren de gehele dag aanwe­zig.

De dag startte met het geloofs­ver­haal van Anne Commandeur. Daarna was er de gelegen­heid met elkaar te spreken over de eigen geloofsweg waar­on­der het katho­liek wor­den.

De eucha­ris­tie­vie­ring met andere gelo­vi­gen in de bede­vaart­ka­pel t.g.v. het feest van Maria geboorte vormde het middel­punt van de dag. Mgr. Hendriks richtte zich in een volle kerk tij­dens de preek speciaal tot de nieuwe katho­lie­ken: “Jullie hebben iets mee­ge­maakt, een wen­ding, een inzicht, een nieuwe bele­ving, die jullie heeft veran­derd, al is dat mis­schien soms een gelei­de­lijke groei geweest, met fases, stappen en erva­ringen, maar zo dat jullie de stap hebben gezet om katho­liek te wor­den! Welkom in de grote familie van de katho­lie­ke kerk!” Ook riep hij de nieuwe katho­lie­ken en andere aanwe­zigen op hun geloof in daden om te zetten: “Laat je geloof niet werkeloos blijven! Je moet er iets mee gaan doen, concreet en tast­baar, je mag het niet in de binnen­ka­mer van je hart verborgen hou­den!”

Na de lunch was er een keuze pro­gram­ma: rector Beemster gaf een rond­lei­ding door het Juliana­kloos­ter en over het bede­vaarts­ter­rein en Mgr. van Burg­ste­den ver­zorgde een inlei­ding over het gebed. Aan het einde van de dag was er nog de gelegen­heid om vragen te stellen aan de hulp­bis­schop Mgr. Hendriks (Mgr. Punt was aanwe­zig bij het zilveren pries­ter­jubi­leum van de bis­schop van Gro­nin­gen-Leeu­war­den, Mgr. de Korte, in Gro­nin­gen). Deze vragen weer­spie­gelen de be­trok­ken­heid en het en­thou­sias­me van de nieuwe katho­lie­ken bij de kerk: Hoe kunnen we jon­ge­ren bereiken met de blijde bood­schap? Hoe gaat de Kerk om met moei­lijk­he­den? (o.a. het seksueel mis­bruik) Wat zegt de bis­schop over het hiernamaals, het leven na de dood? En als klap op de vuurpijl: Hoe kunnen we de kerken weer vol krijgen?

Kortom, deze tweede ont­moe­tings­dag voor nieuwe katho­lie­ken was opnieuw een in­spi­re­rende dag: niet alleen voor de nieuwe katho­lie­ken; ook is de dag een teken van hoop voor de kerk als geheel.