Pastoraal museum Christoforuskerk Schagen

gepubliceerd: woensdag, 27 juni 2012

In het koor van de Sint Christoforus-kerk in Schagen is een ten­toon­stel­ling te zien over de Eerste Communie.

Pastoraal museum Christoforuskerk SchagenAllerlei attributen die te maken hebben (soms wat in onbruik geraakt) met het feest van de eerste Communie zoals de speciale cadeautjes: kop en scho­tel, beker, lepeltje, wij­wa­ter­bak­je, rozen­krans, missaaltje, gedenkplaatjes, haar­kransen, bruidsjurkjes, enz., enz.. De afgelopen weken is na een oproep aan de pa­ro­chi­anen heel wat ingezameld en dat heeft nu een mooie plaats gekregen in de vernieuwde vitrine­kasten.

Ook wordt het hele verhaal dat leidt naar dit feest, de cateche­tische en li­tur­gische voor­be­rei­ding, uitge­beeld in woord en beeld.

Daar­naast zijn er nog beziens­waar­dig­he­den uit de tijd van het Rijke Roomse Leven. Inde ten­toon­stel­lingsfol­der die ter­plekke wordt uit­gereikt staat iets over de ge­schie­de­nis en de route langs de prach­tige gebrand­schil­derde ramen en het Nicholsonorgel.

Het pas­to­raal museum van de Christoforus­kerk is open na iedere zon­dags­mis tot ca. 12.00 uur, af­han­ke­lijk van de bezoekers en op iedere Folkloredon­der­dag, vanaf 28 juni, van 10.30 - 14.30 uur en tevens tij­dens het monu­mentenweekeind. Ook is het te bezoeken op afspraak voor school­klassen. Toegang is gratis, een bijdrage moge­lijk en wen­se­lijk.