Kathedrale Koor geeft familieconcert

Sint Nicolaascantate van Benjamin Britten in Philharmonie

gepubliceerd: maandag, 31 oktober 2011

Het Ka­the­drale Koor Haar­lem geeft een klassiek familie­con­cert met een bij­zon­dere uit­voe­ring van de Sint Nicolaascantate van Benjamin Britten.

13 november 2011 - Sint NicolaascantateDe kin­de­ren van de Koor­school Haar­lem zijn al veel lan­ger dan menig leef­tijd­ge­noot bezig met Sin­ter­klaas; op 13 no­vem­ber zullen zij met het volle­dige Ka­the­drale Koor Haar­lem een zeer bij­zon­dere uit­voe­ring van de Sint Nicolaas Cantate brengen, begeleid door het Promenade Orkest en Koor­school Utrecht.

Het oor­spron­ke­lijk Engels­ta­lige werk van Benjamin Britten is speciaal voor het Ka­the­drale Koor her­taald in het Neder­lands door kin­der­boekenschrijfster Imme Dros. Daar­naast heeft Charlotte Dematons, winnares van de Gouden Penseel in 2008 voor haar prenten­boek ‘Sin­ter­klaas’, levensgrote platen gemaakt, die het stuk nog meer tot leven wekken. Op deze manier wordt dit concert zeer be­grij­pe­lijk en bovendien vermake­lijk voor kin­de­ren vanaf acht jaar.

De Sint Nicolaas Cantate ver­telt in negen delen het over het leven van de beroemde Griekse bis­schop, de bescherm­hei­lige van de kin­de­ren, armen, reizi­gers en zeevaar­ders, verloof­den en ver­volg­den. In het begin wordt Nicolaas vertolkt door een kindsopraan, Sin­ter­klaas is immers ook ooit een kind geweest. Naarmate Nicolaas ouder wordt, wordt hij bis­schop van de stad Mira in Cilicië, bekend uit het Bijbel­boek Han­de­lin­gen (27,5) te­gen­woor­dig een deel van Turkije. Sint Nicolaas heeft veel goede daden verricht. Zo is er de legende waarin Sint Nicolaas drie “gepekelde” jongens redt van een sla­ger en hij heeft velen gered van hon­ger, schip­breuk en ander leed.

Dit bij­zon­dere familie­con­cert wordt gebracht ter gelegen­heid van het 60- res­pec­tie­ve­lijk 65-jarig jubileum van de Koor­school Haar­lem en het Muziek­in­sti­tuut St. Bavo. De Koor­school is een bij­zon­dere school waar kin­de­ren vanaf groep 5 naartoe kunnen. In groep 5, de oplei­dings­klas, wor­den zij opgeleid om mee te kunnen zingen in het Ka­the­drale Koor Haar­lem. De voor­naamste taken van dit koor zijn de weke­lijkse mis in de ka­the­draal. Maar ook veel andere projecten wor­den door deze kin­de­ren onder­steund. Jaar­lijks wordt er gezongen in diverse Mattheus Passies en kin­de­ren wor­den gevraagd voor symfonieën van Mahler of de Carmina Burana. Ook maakt het koor jaar­lijks bui­ten­landse tournees, zoals afgelopen zomer naar Berlijn, waar zij het War Requiem van Britten hebben uitge­voerd.

Zondag 13 no­vem­ber zal de Sint Nicolaas Cantate uitge­voerd wor­den om 15:30 uur in de Grote Zaal van de Philharmonie in Haar­lem. Een paar uur na de intocht van de Sint in Haar­lem. Een klassiek familie­con­cert om het Sin­ter­klaasseizoen extra sfeer­vol in te lui­den, en waar de span­ning en geheim­zin­nig­heid rondom dit gezellige feest nóg meer inhoud krijgt.

Kaarten: www.theater-haarlem.nl