Gewelventochten in de St. Bavo Kathedraal

gepubliceerd: woensdag, 27 april 2011

Op zon­da­gen 8 mei en 5 juni 2011 wor­den de gewelven en de torens van de St. Bavo Ka­the­draal aan de Leidse­vaart te Haar­lem voor het publiek geopend. Mede van­wege de be­gon­nen res­tau­ra­tie wordt aan­dacht gevraagd voor dit op een na grootste kerk­ge­bouw van Neder­land.

Gewelventocht in de St. Bavo KathedraalDe gewelven­tocht is een spannende tocht door de kerk, over krakende plankieren, door donkere spelonken en langs voch­tige wen­tel­trappen en brengt de bezoeker op verborgen plekken in deze prach­tige ka­the­draal. De overgangen van kleine gangen naar verbluffende uit­zichten zijn spectaculair. Als de bezoeker uit­ein­delijk ook na vele tre­den bij de grote klokken in een van de torens is aange­ko­men, kan er genoten wor­den van een fan­tas­tisch uit­zicht over Haar­lem en verre omstreken.

Tijdens de gewelven­tocht zullen en­thou­siaste gidsen U ver­ge­zel­len op een ontdek­kings­reis langs ruim 110 jaar Haar­lemse historie, ker­ke­lijke bouw­kunst en Chris­te­lijke symboliek. Tijdens de rond­lei­ding ziet U de res­tau­ra­tie werk­zaam­he­den van wat dich­ter­bij en wordt er door de gidsen inge­gaan op de plannen en de actuali­teit ervan.

• Het adres is Leidse­vaart 146, Haar­lem, ingang Bottemanne­plein (torens).
  • Kaartverkoop vanaf 13.00 uur in de kerk.
  • De gewelven­tochten beginnen om 13:30 uur.
  • De laatste beklim­ming start om 15:00 uur.
  • De tijdsduur van de tocht is an­der­half uur.
  • De entree­prijs bedraagt EUR 5,00 per persoon.
  • Minimale lengte 150 cm, alleen vanaf 12 jaar.

NB: Wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Kaartverkoop alleen in de kerk vanaf 13.00 uur en zolang er nog voldoende plaatsen zijn die dag.