Cursus Op reis in land van geloven gaat verder

Mogelijkheid voor geloofsverdieping in de regio

gepubliceerd: maandag, 18 april 2011

Vanuit de pas­to­rale scholen van de de­ke­na­ten is enkele jaren gele­den de cursus Op reis in het land van geloven ont­wik­keld. Begin 2011 is het nieuwe cursus­boek Op reis in het land van geloven uitge­ge­ven bij uit­ge­ve­rij Adveniat. Daar­mee komt de cursus be­schik­baar voor pa­ro­chies, regio’s en be­zin­nings­hui­zen in heel  Neder­land en Vlaan­de­ren. De cursus bestaat uit ongeveer der­tig bij­een­komsten. Bin­nen­kort zijn er in­for­ma­tie­bij­een­komsten voor diegenen die erover denken om deze cursus in hun pa­ro­chie­regio te or­ga­ni­se­ren en/of te be­ge­lei­den.

Uit­no­di­gende en onder­zoekende opzet

Boek Land van GelovenHet cursus­boek is opgezet als een reisgids voor mensen die op weg willen gaan om hun relatie met het geloofs­ver­haal – mis­schien opnieuw – te ont­dek­ken. De opzet is uit­no­di­gend en onder­zoekend. Het boek bevat zeven bestem­mingen die tij­dens de reis wor­den bezocht, waar­on­der  De vallei van de verhalen en De berg van de gods­ont­moe­tingHet huis van de her­in­ne­ring, Het dal van diepe duisternis en De op­gra­ving van de grond­woor­den. Naast het cursus­boek is er ook een bege­lei­derspakket met een hand­boek en dvd, en is er voor de onder­steu­ning van de wer­ving een web­si­te gemaakt.

In­for­ma­tie­bij­een­komsten, flyer en onder­steu­ning

Op een aantal plaatsen in het land zal er in de ko­men­de tijd in­for­ma­tie­bij­een­komsten voor be­stuur­ders, pastores en bege­lei­ders geor­ga­ni­seerd wor­den.  De volgende data zijn in het bisdom Haar­lem-Am­ster­dam gepland:

• Dins­dag 10 mei van 10 -12 uur: voor pastores. Locatie: Haar­lem, Kruis­weg 23
  • Woens­dag  25 mei van 20 – 22  uur:  be­stuur­ders, pastores en bege­lei­ders. Locatie: Am­ster­dam, Prins Hendrik­kade 73 (pastorie van de Nicolaas­kerk)

U kunt zich via info@land­vangeloven.nl aanmel­den voor één van deze bij­een­komsten.

Tevens is er een flyer be­schik­baar, waarin u meer kunt lezen over de opzet van de cursus. De flyer is aan te vragen via mborst@bisdomhaarlem-amster­dam.nl of hier te down­loa­den.

Dit jaar kunt u ook gebruik maken van een aantal vormen van onder­steu­ning. Het bisdom Haar­lem-Am­ster­dam heeft hier­voor oud deke­naal mede­wer­ker catechese en mede-auteur Marcel Else­naar bena­derd.  Heeft u in­te­res­se om met een cursus­groep te starten, neemt u dan contact met hem op  via info@land­vangeloven.nl of tele­fo­nisch (06) 23 09 15 15. Op deze manier wordt u op de hoogte gebracht van de moge­lijk­he­den voor onder­steu­ning en ac­ti­vi­teiten. Zie ook: www.land­vangeloven.nl

Cursus­ma­te­rialen

• Het cursus­boek Op reis in het land van geloven (voor de deel­ne­mers) is te be­stel­len via www.reli­boek.eu, en bij de boek­han­del. Prijs: € 24,50. ISBN 9789491042010
  • Het bege­lei­derspakket,(hand­boek voor bege­lei­ders, een dvd en het cursus­boek) is verkrijg­baar via Marcel Else­naar, info@land­vangeloven.nl  Prijs: € 49

Onder­steu­ning van ver­schil­lende partijen

Folder Land van GelovenDe cursus­ma­te­rialen (boek, filmpjes en web­si­te) en de lan­de­lijke onder­steu­ning zijn mede

moge­lijk gemaakt door subsidies van het Skan­fonds, de J.C. Ruigrok Stich­ting en het bisdom Haar­lem-Am­ster­dam.  Wat betreft de lan­de­lijke onder­steu­ning is er een samen­wer­king van het bisdom Haar­lem-Am­ster­dam met het Officium Catecheticum (lan­de­lijke adviesor­gaan van de Neder­landse bis­schop­pen­con­fe­ren­tie m.b.t. de catechese).

Bij  het bisdom Haar­lem-Am­ster­dam valt dit project onder de afdeling Catechese. Bij staf­func­tio­na­ris Mirjam Spruit-Borst  kunt u tevens terecht voor in­for­ma­tie over andere moge­lijk­he­den voor geloofsver­die­ping (mborst@bisdomhaarlem-amster­dam.nl).