Parochie Loosdrecht naar Haarlem-Amsterdam

Bisdom per 1 januari iets groter

gepubliceerd: donderdag, 30 december 2010
Parochie Loosdrecht naar Haarlem-Amsterdam
Klik op de illus­tra­tie voor een grotere map

De  pa­ro­chie van de H. Paulus te Loosdrecht gaat per 1 januari over van het aarts­bis­dom Utrecht naar het bisdom Haar­lem-Am­ster­dam. De pa­ro­chi­anen zijn in het Kerst­week­end van deze grenswijzi­ging op de hoogte gebracht. Op die­zelfde datum wordt ook de grens van het aarts­bis­dom Utrecht en het bisdom Rotter­dam ge­wij­zigd in die zin, dat de H. Hippolytus­paro­chie te Kamerik van het aarts­bis­dom Utrecht overgaat naar het bisdom Rotter­dam.

Voor beide pa­ro­chies geldt dat ze veel meer gericht zijn op buur­paro­chies in de bis­dom­men Rotter­dam en Haar­lem-Am­ster­dam. In goed overleg met moderator pater M.A. de Korte en de betrokken pa­ro­chie­besturen van de federatie ‘Pax et Bonum’ hebben de aarts­bis­schop van Utrecht en de bis­schop van Rotter­dam op 11 au­gus­tus 2010 ge­za­men­lijk aan de Con­gre­ga­tie voor de Bis­schop­pen te Rome een met redenen omkleed verzoek voor­ge­legd om toe te stemmen in een grenswijzi­ging waardoor de H. Hippolytus pa­ro­chie te Kamerik overgaat van het aarts­bis­dom Utrecht naar het bisdom Rotter­dam.

Diezelfde dag leg­den de aarts­bis­schop van Utrecht en de bis­schop van Haar­lem-Am­ster­dam het verzoek neer in Rome om de H. Paulus pa­ro­chie te Loosdrecht van het aarts­bis­dom Utrecht naar het bisdom Haar­lem-Am­ster­dam te laten over­gaan. Op 6 no­vem­ber 2010 stemde de Con­gre­ga­tie voor de Bis­schop­pen met beide verzoeken in.

Mede­de­ling aan de pa­ro­chi­anen van Loosdrecht en Hilversum e.o.