Groot denken, klein doen

Nieuwe opzet Bisschoppelijke Adventsactie

gepubliceerd: maandag, 25 oktober 2010

De katho­lie­ke Kerk in Neder­land spant zich ieder jaar in om de weken voor Kerst­mis aan­dacht te geven aan min­der­bedeel­den, ‘de Ad­vents­ac­tie.’ Dit jaar is deze actie geheel nieuw van opzet. Gekozen is om de vragen en ini­tia­tie­ven van de Kerk en ker­ke­lijk werkers in min­der welvarende lan­den als uitgangs­punt te nemen. Pa­ro­chies in Neder­land kunnen ver­vol­gens kiezen welk ini­tia­tief zij steunen.

De projecten waaruit kan wor­den gekozen zijn eigen ini­tia­tie­ven van kerken in de ont­wik­ke­lings­lan­den of projecten waar die plaat­se­lijke kerken nauw mee samen­wer­ken. Het accent ligt op het ont­wik­ke­lingsaspect, maar de keuze is bre­der. Onder­steu­ning kan ook betekenen uit­bouw van de eigen organi­sa­tie van de lokale kerk (zoals oplei­dingen en ge­meen­schapsop­bouw), maar hulp bij onder­wijs, zorg, vor­ming en econo­mische weer­baar­heid is primair.

Concrete projecten

AdventsactieDe vijf­tien projecten zijn direct uit­voer­baar en verspreid over de gehele wereld: van onder­steu­ning van de bouw van een keuken voor school­kin­de­ren in Tanzania tot een project preventieve ge­zond­heids­zorg voor kin­de­ren in Togo. Van de bouw van een kapel voor een afkickkliniek in Uruguay tot een opvanghuis voor kansarme meisjes op de Filippijnen. Alle projecten wor­den uit­ge­breid be­schre­ven op de web­si­te www.ad­vents­ac­tie.org.

Een lange ge­schie­de­nis

In 1967 ontstond naast de bis­schop­pe­lijke vas­ten­ac­tie de bis­schop­pe­lijke ad­vents­ac­tie voor Latijns Amerika. Een tijd waarin nog duizen­den mannen en vrouwen als mis­sio­na­ris in alle delen van de wereld werkten. De ad­vents­ac­tie werd snel een oecu­me­nisch project onder de naam Solidaridad. Na ruim veer­tig jaar heeft Solidaridad het mandaat voor de organi­sa­tie van de Ad­vents­ac­tie aan de bis­schop­pen terugge­ge­ven om zich anders (inter­na­tio­naal) te kunnen or­ga­ni­se­ren.

Nieuwe tij­den vragen om een andere aanpak

De kerken in het zui­den hebben zich ondertussen ont­wik­keld tot vitale geloofs­ge­meen­schappen met eigen pries­ters, eigen theo­lo­gische, spi­ri­tu­ele en pas­to­rale visies binnen een wereld waarin de ver­hou­dingen tussen “noord en ‘’zuid” ingrijpend zijn veran­derd. Missie­werk is nu veel meer samen­wer­king gewor­den gebaseerd op wederkerig­heid. Leidend zijn de keuzes van de lokale kerk. De katho­lie­ke kerk als we­reld­wijd net­werk van met elkaar verbon­den ge­meen­schappen is een be­lang­rijk instru­ment om de lokale bevol­king zelf te bereiken en te activeren om verant­woor­de­lijk­heid te nemen voor hun ont­wik­ke­ling. Kern van het katho­lie­ke missie en ont­wik­ke­lings­werk is de on­mid­del­lijke ver­bon­den­heid, basis voor een duurzame ver­trouwens­band. Uit deze over­we­gingen is het principe “kerken helpen kerken” voortge­ko­men. Ze is bedoeld als een correctie op een te eenzij­dige bena­dering van missie en ont­wik­ke­ling als door Westerse organi­sa­ties en over­he­den bepaalde (anonieme) ont­wik­ke­lings­mo­dellen. Dit sluit aan bij be­lang­rijke con­clu­sies van het WRR rapport over de effec­ti­vi­teit van ont­wik­ke­lings­hulp, “Minder pre­tenties, meer ambities.”

Organi­sa­tie Ad­vents­ac­tie

Ad­vents­ac­tie is een ini­tia­tief van de bis­schop­pe­lijke com­mis­sie voor missie en ont­wik­ke­ling, het lan­de­lijk coör­di­ne­rend beleidsor­gaan van de Neder­landse bis­schop­pen­con­fe­ren­tie. Een van de doel­stel­lingen van de Ad­vents­ac­tie is om

nut en nood­zaak van lan­de­lijke acties binnen de katho­lie­ke ge­meen­schap te com­mu­ni­ce­ren. Door samen de sch­ou­ders er onder te zetten is meer moge­lijk en kan de katho­lie­ke Kerk in Neder­land ef­fec­tiever haar visie op een sociaal recht­vaar­dige en humane samen­le­ving over­bren­gen. Als organi­sa­tie benut de Ad­vents­ac­tie de voor­de­len van het ker­ke­lijk net­werk en kan daardoor kostenef­fec­tief opereren.

Zie ook www.ad­vents­ac­tie.org