Missio richt aandacht op kerk in Ethiopië

Wereldmissiemaand 2010 steunt gelovigen in Afrika

gepubliceerd: donderdag, 7 oktober 2010

Wereldmissiemaand 2010

Oktober is in de katho­lie­ke kerk tra­di­tio­neel Wereld­mis­sie­maand. Pa­ro­chies zetten zich dan in om plaat­se­lijke geloofs­ge­meen­schappen elders in de wereld te onder­steunen. De campagne voor Wereld­mis­sie­maand wordt geor­ga­ni­seerd door Missio/Pau­se­lijke Missie­werken in Den Haag. Onder het motto ‘Steun pa­ro­chies we­reld­wijd’ stelt Missio deze maand de kerk in Ethiopië centraal.

Dit Oost-Afrikaanse land is bij veel mensen vooral bekend als land van droogte en hon­gers­nood. Maar Ethiopië is óók een land met vrucht­ba­re hoog­vlak­tes, met een rijke cultuur en een eeuwen­oude chris­te­lijke traditie. Ethiopië is ook het enige land in Afrika dat nooit gekoloniseerd werd. Het is kortom een land met veel gezichten. Tijdens Wereld­mis­sie­maand wil Missio geloofs­ge­meen­schappen in Neder­land kennis laten maken met de veelzij­dig­heid van dit bij­zon­dere Afrikaanse land.

Ethiopië is bij­voor­beeld een door en door chris­te­lijk land, met een ge­schie­de­nis die teruggaat tot de vierde eeuw. Ruim 60% van de bevol­king is christen en het meren­deel behoort tot de Ethiopisch-orthodoxe kerk. De rooms-katho­lie­ke kerk vormt een kleine min­der­heid (0,7%).

Het bij­zon­dere van de rooms-katho­lie­ke kerk in Ethiopië is dat ze twee li­tur­gische tradities heeft: in het noor­den viert men de li­tur­gie volgens orthodoxe ritus en pa­ro­chies in het zui­den volgen de (in Europa gebruike­lijke) zogeheten Latijnse ritus.

Sociale projecten

De katho­lie­ke ge­meen­schap in Ethiopië mag dan klein zijn, ze is wel zeer dienst­baar aan de samen­le­ving. Onder meer op het gebied van voedselzeker­heid. Naast het verlenen van nood­hulp heeft de kerk een speciaal pro­gram­ma voor de lan­gere termijn. Er zijn trai­ningen voor boeren en men werkt aan het ver­ster­ken van de plaat­se­lijke ge­meen­schappen, zodat de mensen niet af­han­ke­lijk blijven van nood­hulp.

Veel pa­ro­chies zijn betrokken bij WATSAN-projecten (Water and Sanitation): veilig drink­wa­ter en een goede riole­ring zijn van levens­be­lang. Juist omdat deze projecten door de plaat­se­lijke pa­ro­chies opgepakt wor­den, komen ze ten goede aan veel mensen, vooral de meest kwets­ba­re zoals vrouwen en kin­de­ren.

Neder­landse bis­schop

Om de slogan ‘Steun pa­ro­chies we­reld­wijd’ in praktijk te brengen, voert Missio in ok­to­ber Wereld­mis­sie­maand actie voor pa­ro­chies in Ethiopië. In bisdom Nekemte bij­voor­beeld, waar de Neder­landse pater Laza­rist Theo van Ruijven sinds kort bis­schop is, zijn tal van projecten uit­ge­werkt op het gebied van onder­wijs, ge­zond­heids­zorg en de toerus­ting van vrij­wil­li­gers. In alle paro­chie­kerken in Neder­land wordt zon­dag 24 ok­to­ber – Wereld­mis­sie­dag –ge­col­lec­teerd voor deze en andere projecten van pa­ro­chies in Ethiopië. Een bijdrage overmaken kan ook op giro 1566 t.n.v. Missio Wereld­mis­sie­maand Den Haag.

Om de campagne van Wereld­mis­sie­maand te onder­steunen heeft Missio een speciaal thema­num­mer uit­ge­bracht van haar magazine Missio We­reld­wijd. Daarin onder andere een reportage over de kerk in Ethiopië, ach­ter­grondin­for­ma­tie over de chris­te­lijke ge­schie­de­nis van het land en een inter­view met de in Neder­land werkende Ethiopische pries­ter Kaleab Shiferaw. Voor pa­ro­chies, groepen en scholen is ook campagne­ma­te­riaal be­schik­baar. Kijk voor meer in­for­ma­tie op www.missio.nl

Klik hier om het pers­be­richt te down­loa­den (PDF)