Jubileumboek krijgt enthousiast onthaal

gepubliceerd: donderdag, 18 februari 2010

Het boek “Hij wil bij ons wonen”, ge­schre­ven door ple­baan Hein Jan van Ogtrop en uitge­ge­ven door de pers­dienst van het bisdom, heeft een en­thou­siast onthaal gekregen. Veel pa­ro­chies, uiter­aard vooral die van de be­schre­ven kerken, hebben exemplaren besteld ter versprei­ding in hun omge­ving.

Het boek werd twee weken gele­den ge­pre­sen­teerd na afloop van de ver­ga­de­ring van de Pries­ter­raad in Heiloo.

“Hij wil bij ons wonen” biedt een uniek over­zicht van de bouwge­schie­de­nis, maar ook van de ge­schie­de­nis van ons gewest, vanaf de vroege mid­del­eeuwen tot vandaag.

Ofschoon de katho­lie­ken in het bisdom Haar­lem-Am­ster­dam geen enkele kerk bezitten die uit de Mid­del­eeuwen stamt, en ze na de Re­for­ma­tie ge­dwon­gen waren in schuil- en schuur­kerken de ere­dienst te vieren, mag het erf­goed dat nadien - dat wil zeggen vanaf de vroege negen­tien­de eeuw tot vandaag - is opge­bouwd, rijk en veelzij­dig heten.

Het boek is opge­bouwd uit hoofd­stukken, die de be­lang­rijk­ste architecten/stro­mingen tot on­der­werp hebben.

De katho­lie­ken in onze streken zijn met recht trots op die erfenis. Zoals de Bis­schop het in het voor­woord schrijft: “Een over­zicht van de ge­schie­de­nis van de kerken­bouw in ons bisdom laat aller­eerst zien welke offers onze ouders gebracht hebben om hun geloof te kunnen vieren. En welke schoon­heid ze in die bede­hui­zen hebben gelegd.”

In de afgelopen jaren bezocht pastoor/ple­baan Hein-Jan van Ogtrop een zeven­tigtal kerken en beschreef ze in de rubriek Kerkengek in Samen Kerk. De reacties waren niet alleen talrijk, maar ook zeer en­thou­siast. Met grote liefde voor het detail heeft de ple­baan zijn verhalen samen­ge­steld en er treffende illus­tra­ties bij gezocht.

Wie houdt van de kerk en van haar schoon­heid mag dit boek niet missen!

Dit kost­ba­re naslag­werk, in oblong-formaat (liggend), telt 184 pagina’s en zo’n twee­hon­derd­vijf­tig illus­tra­ties, meest in kleur. Het kost € 29,95 excl. verzend­kos­ten.

Voor pa­ro­chie­besturen: dit boek kan de attentie zijn die u eigen­lijk al lang aan een trouwe mede­werk(st)ers of vrijwillig(st)ers had willen geven.

Pa­ro­chies die er tien of meer be­stel­len betalen € 25 per exemplaar.

Be­stel­len

Het boek is vanaf heden te be­stel­len bij:

Bisdom Haar­lem
postbus 1053
2001 BB  Haar­lem
Tnv. Dhr. J.Keuss
O.v.v. “Kerkengek”
Email­a­dres jkeuss@bisdomhaarlem.nl
U ont­vangt een acceptgiro en na overma­king wordt de be­stel­ling thuis bezorgd.

Over­zicht

De be­schre­ven en afge­beelde kerken/kapellen/kloosters zijn:
  • De abdij van Egmond
  • Pancratius Enkhuizen
  • St Ursula Warmen­hui­zen
  • Sint Jan Gouda
  • Sint Victor Obdam
  • Lau­ren­tius Oudorp
  • Adel­ber­tus Haar­lem
  • Ka­the­draal Haar­lem
  • Mozes en Aaron Am­ster­dam (Antonius van Padua)
  • Groen­markt Haar­lem (Antonius)