Uitnodiging om weer naar de kerk te komen

Project ‘Kerkproeverij’ - ‘Back to church’

gepubliceerd: woensdag, 7 juni 2017
Uitnodiging om weer naar de kerk te komen

De Raad van Kerken introdu­ceert samen met andere kerken en ge­meen­schappen in Neder­land het project ‘Kerk­proe­ve­rij’, naar het succes­volle Britse voor­beeld ‘Back to church’. Pa­ro­chi­anen nodigen hun familie, buren, vrien­den of beken­den uit weer mee te gaan naar de kerk. Ook de Bis­schop­pen­con­fe­ren­tie wil in het actie­week­end van 9 en 10 sep­tem­ber mensen graag opnieuw verwel­ko­men in de kerk en zij moe­digt aller­eerst de pa­ro­chies van harte aan deel te nemen aan dit project.

Voor wie lang niet in de kerk is geweest, is de drempel om te gaan vaak hoog. Een uit­no­di­ging om met iemand mee te gaan kan helpen deze drempel te nemen. Michael Harvey, Angli­caan en bedenker van Back to Church, was 21 april in Neder­land om de hier deel­ne­mende kerken aan het project te in­spi­re­ren en zijn erva­ringen in de afgelopen jaren te delen. ‘De praktijk leert dat 15 procent van alle geno­dig­den uit­ein­delijk naar de kerk blijft komen. Dat is in alle deel­ne­mende kerken gelijk. Bovendien doet het iets met de trouwe leden wanneer ze iemand mee vragen en deze persoon gaat daad­wer­ke­lijk met hen mee naar de kerk. Dat geeft de ge­meen­schap een po­si­tie­ve impuls,’ aldus Harvey.

Nee betekent niet ‘nooit’

Harvey: “Als de mensen van de pas­to­rale teams aan de kerk­le­den vragen of ze iemand weten die ze uit zou­den kunnen nodigen, hebben zeven van de tien mensen iemand in gedachten. Van de tien mensen die een po­ten­tiele gast kennen, nodigen acht deze persoon uit­ein­delijk liever niet uit, vooral omdat ze bang zijn voor het woordje ‘nee’. Als westerse gelo­vi­gen zijn we vaak niet missio­nair en uit­no­di­gend omdat we bang zijn voor een ‘nee’, en dus voor een afwij­zing. Maar ‘nee’ betekent niet ‘nooit’, het betekent veel eer­der ‘nog niet’. En hoe erg is het uit­ein­delijk om een keer ‘nee’ te horen? Laten we vieren dat mensen wer­den uit­ge­no­digd, of ze kwamen of niet!”

Een aantal mensen dat uit­ge­no­digd wordt, zegt inder­daad nee. Er zijn ook mensen die zeggen “nu niet, maar vraag het een andere keer nog eens” en dan zijn er nog de mensen die bewust of onbewust op een uit­no­di­ging zaten te wachten en die “ja” zeggen. Harvey: “En ook dat willen de uitno­digers soms eigen­lijk liever niet horen, want waar nemen ze de gast ver­vol­gens mee naar toe? Er wordt ineens met andere ogen gekeken naar de eigen vie­rin­gen, wat op zich niet ver­keerd is want hoe zou­den we meer verwel­ko­mend kunnen zijn? Aan de andere kant is het niet de bedoeling om van de uit­no­di­gings­zon­dag een hele speciale vie­ring te maken. Je hoopt tenslotte dat de gast de volgende zon­dag weer komt en dat hij of zij zich opnieuw thuis gaat voelen in de reguliere vie­rin­gen.”

Basale in­for­ma­tie over het geloof

Voor de Rooms-Katho­lie­ke Kerk is vica­ris Arjen Bultsma van het bisdom Gro­nin­gen-Leeu­war­den contact­persoon in het team van de Raad van Kerken dat zich met dit project bezig houdt. In samen­spraak met de voor­zit­ter van de Neder­landse Bis­schop­pen­con­fe­ren­tie, mgr. Van den Hende, wordt er een boekje voor­be­reid dat bedoeld is om de geno­dig­den basale in­for­ma­tie te bie­den over het Rooms-Katho­lie­ke geloof. Dit boekje wordt geprodu­ceerd door uit­ge­ve­rij Adveniat, en kan op zon­dag 10 sep­tem­ber aan de geno­dig­den wor­den uitge­deeld.

De Neder­landse Bis­schop­pen staan posi­tief tegen­over het project Back to church en hopen dat dit veel mensen een kans biedt om de kennis­ma­king met de Kerk en het geloof te hernieuwen. Pa­ro­chies kunnen zelf beslissen of ze mee willen doen en zich daarvoor dan aanmel­den via de speciale web­si­te. Meer in­for­ma­tie voor pa­ro­chies is ook te vin­den via KRO-NCRV die net als de EO als media­part­ner betrokken is bij het project.