Driedaagse pelgrimstocht Vastenactie

Groeiende belangstelling voor vasten

gepubliceerd: dinsdag, 4 april 2017

Zo’n vijf­tig pelgrims lopen dit jaar mee in de drie­daag­se pelgrims­tocht die Vas­ten­ac­tie voor de zevende keer or­ga­ni­seert. De tocht start op don­der­dag 6 april vanuit abdij Rolduc in Kerkrade en voert onder meer naar de Dom in Aachen en klooster en bede­vaarts­oord Wittem.

Sober­heid, spiri­tua­li­teit en soli­da­ri­teit

De pelgrims­tocht staat in het teken van sober­heid, spiri­tua­li­teit en soli­da­ri­teit. De sober­heid komt tot uiting in het lopen: dage­lijks leggen de pelgrims zo’n twin­tig kilo­me­ter af. Onderweg hou­den zij af en toe halt voor een moment van be­zin­ning. Ook de bestem­mingen - de Dom van Aachen op don­der­dag en het klooster en bede­vaarts­oord Witten op vrij­dag – geven een spi­ri­tu­ele impuls. De deel­ne­mers geven blijk van hun soli­da­ri­teit met hun mede­mens door zich laten sponsoren voor het lan­de­lijke Vas­ten­ac­tie­pro­ject ‘Eilan­den van Hoop te El Salvador’.

Van oudsher wil Vas­ten­ac­tie mensen in de veer­tig­da­gen­tijd aan­zet­ten tot sober­heid en hen aan­spo­ren solidair te zijn met hun mede­mensen. Sinds het begin van deze eeuw richt Vas­ten­ac­tie zich daar­naast steeds meer op de spi­ri­tu­ele kant van de vasten, op het besef dat mensen het leven en de wereld hebben gekregen, als een geschenk van God, en op onze verant­woor­de­lijk­heid daar goed voor te zorgen. Paus Fran­cis­cus bena­drukt dat ook in zijn en­cy­cliek ‘Laudato Si’.

Vasten is een eeuwen­oude traditie - een periode van be­zin­ning ter voor­be­rei­ding op het Paas­feest. In de loop van de tijd raakte dat spi­ri­tu­ele aspect steeds meer op de ach­ter­grond en hiel­den mensen zich vooral bezig met het volgen van de regels over eten en drinken. Dat was in 1961 aan­lei­ding voor de toen­ma­lige aarts­bis­schop van Utrecht, kar­di­naal Alfrink, om Vas­ten­ac­tie op te richten. Hij wilde de vasten een nieuwe impuls geven en de vasten­pe­rio­de verbin­den aan soli­da­ri­teit met mensen die het min­der goed hebben. Pa­ro­chies gingen tij­dens de vasten­pe­rio­de geld inzamelen voor ont­wik­ke­lings­pro­jecten in de Derde Wereld.

Meer belang­stel­ling voor vasten

De laatste jaren staat vasten steeds meer in de belang­stel­ling. Er ver­schij­nen regel­ma­tig boeken over en ook op de sociale media is vasten een te­rug­ke­rend on­der­werp. Deels kan die hernieuwde belang­stel­ling wor­den verklaard uit de aan­dacht die de Ramadan – het islami­tisch vasten – jaar­lijks krijgt. Volgens Vas­ten­ac­tie speelt ook bezorgd­heid over de toe­komst een rol, met name bij jon­ge­ren die bewuster willen leven.

Die hernieuwde belang­stel­ling voor de vasten heeft geleid tot het ontstaan van nieuwe, eigen­tijdse vormen van sober­heid en matig­heid. Tra­di­tio­neel slaat vasten op eten en drinken: min­der (vaak) eten en vlees en alcohol laten staan. Te­gen­woor­dig kiezen mensen ook voor nieuwe, eigen­tijdse vormen, zoals smart­phone en Facebook uit­zet­ten en niet appen, roken of autorij­den.

Een dag mee­lo­pen

Vas­ten­ac­tie or­ga­ni­seert de drie­daag­se pelgrims­tocht voor haar vrij­wil­li­gers en donateurs. Belang­stel­len­den die een dag willen mee­lo­pen met de pelgrims kunnen zich aanmel­den via www.vas­ten­ac­tie.nl. Op zater­dag loopt ook de hulp­bis­schop van Roermond, Mgr. De Jong mee; er wordt dan een rond­wan­de­ling gemaakt door Limburg en Land­graaf. Het vertrek is elke dag om 9.30 uur vanaf abdij Rolduc. Deelname kost € 15,- per dag.

Meer in­for­ma­tie