Mgr. Punt bij Stille Omgang

gepubliceerd: donderdag, 23 maart 2017
foto: Thom Oosterveer
Mgr. Punt bij Stille Omgang

Naast de vele vie­rin­gen in Am­ster­dam ter ge­dach­te­nis van het Mirakel van Am­ster­dam uit 1345 werd ook dit jaar weer het jon­ge­ren­pro­gramma geor­ga­ni­seerd in de Mozes en Aäron­kerk. Meer dan 200 jon­ge­ren namen deel aan dit pro­gram­ma.

Bij­zon­der is dat er al meer dan 10 jaar veel jon­ge­ren naar de Stille Omgang komen en de laatste twee jaar sluiten zelfs meer en meer jon­ge­ren aan bij het jon­ge­ren­pro­gramma en het lopen van de Omgang. Katho­liek­le­ven.nl maakte een mooie reportage van de avond die u onderaan dit bericht kunt bekijken.

Sant’ Egidio aan het woord

Nour Essio, een Syrische vluch­te­ling en betrokken bij de Katho­lie­ke ge­meen­schap Sant’ Egidio in Am­ster­dam, was de eerste spreker van de avond. Zij ver­telde over de barre tocht door Europa en de opvang in Neder­land, met 14 mensen op een kamer met totaal geen privacy. Bij Sant’ Egidio ontston­den er vriend­schappen en vond zij een thuis. Daarna sprak Claudio Betti, speciaal overge­ko­men vanuit Italië en vanaf het eerste begin bij de ge­meen­schap van Sant’ Egidio betrokken. Hij gaf een ge­tui­ge­nis over zijn leven en be­trok­ken­heid bij de inzet voor de vrede en de vriend­schap met de armen.

Deel­pro­gramma’s

Na de pauze startte een vijftal deel­pro­gramma’s waar­on­der; aanbid­ding van het heilig Sacra­ment. Daar­naast was er de moge­lijk­heid om deel te nemen aan een filo­so­fisch debat, buiten op straat mensen uit te nodigen een kaarsje in de kerk aan te steken, mee te doen met een theaterwork­shop of extra vragen te stellen aan Claudio Betti.

Het lopen van de Stille Omgang

Later op de avond werd eerst de heilige mis gevierd met mgr. Jozef Punt als hoofd­cele­brant en bis­schop Johannes van den Hende als eerste con­cele­brant. Ver­vol­gens werd in ver­schil­lende groepen de omgang gelopen door de jon­ge­ren zelf.

Project­lei­der Jeroen Pouw over het lopen van de omgang: “ Er is overal nog ver­keer bezig en er zijn overal mensen in de stad, dat geeft toch wel een bepaalde span­ning. Je komt echt uit voor je geloof. Zeker als jon­gere is dat toch spannend. Zeker in deze tij­den waarin kerk en geloof, steeds min­der aanwe­zig zijn in onze wereld. Maar aan het einde van de rit als je dan bij de Lutherse kerk bent, geeft dat ook wel weer een heel blij en vrolijk gevoel als je dat dan gedaan hebt. Het is een unieke erva­ring. Dit is een soort diepere inner­lijke vreugde en dat is voor mij een teken dat God aanwe­zig is.”

Reportage Katho­liekLeven.nl

Katho­liek­le­ven.nl maakt een korte reportage over het jon­ge­ren­pro­gramma van de Stille Omgang. Proef de sfeer van de avond en ontdek welke indruk het her­denken van het Mirakel van Am­ster­dam en het jon­ge­ren­pro­gramma achterlaat bij de jon­ge­ren.

Foto­se­rie

De foto­se­rie is gemaakt door Thom Oosterveer en is een selectie van het album op Facebook;