Bevorderen sacrament van het huwelijk

gepubliceerd: maandag, 27 februari 2017
foto: Max Pixel
Bevorderen sacrament van het huwelijk

Pries­ters hebben een grote verant­woor­de­lijk­heid als het gaat om het huwe­lijks­pas­to­raat. Ze moeten ge­tui­ge­nis geven van de schoon­heid van het sacra­men­tele huwe­lijk en tege­lijker­tijd een betrouw­ba­re steun zijn voor stellen die niet getrouwd zijn. Dit zegt paus Fran­cis­cus op zater­dag 25 februari.

De paus ontmoet die dag pries­ters die een cursus volgen bij de Romeinse Rota. De Rota is de be­lang­rijk­ste ker­ke­lijke recht­bank van het Vati­caan waar het gaat om huwe­lijks­zaken.

De paus spreekt over complexe situaties die zich voor kunnen doen als het gaat om het huwe­lijk en samen­levings­vormen. “Voor elke persoon en elke situatie”, aldus de paus, “zijn de pries­ters ge­roe­pen om als tocht­ge­noot ge­tui­ge­nis af te leggen en onder­steu­ning te geven.” Pries­ters moeten getuigen van de genade van het sacra­ment van het huwe­lijk en van de familie als primair goed, als vitale cel van de Kerk en de samen­le­ving, door te ver­kon­di­gen dat “het huwe­lijk tussen man en vrouw een teken is van de een­heid van Christus en de Kerk”.

De paus geeft aan dat pries­ters zich niet alleen moeten richten op verloofde en getrouwde stellen, maar ook op degenen die samenwonen en niet trouwen. Deze stellen behoren tot de “armen en de kleinen” voor wie de Kerk, in navol­ging van Christus, een moe­der wil zijn, die hen niet verlaat, maar hen tot zich trekt en voor hen zorgt. De be­ge­lei­ding van deze stellen ziet de paus als een wezen­lijk onder­deel van het werk van de pries­ters bij “het bevor­de­ren en verde­digen van het sacra­ment van het huwe­lijk.”