Eucharistieviering in de Friezenkerk

gepubliceerd: vrijdag, 18 november 2016
foto: Ramon Mangold
Eucharistieviering in de Friezenkerk

Tesamen met de pelgrims van Bisdom ’s-Hertogen­bosch vier­den de pelgrims van ons bisdom don­der­dag 17 no­vem­ber de Eucha­ris­tie­vie­ring in de Friezen­kerk. Foto­graaf Ramon Mangold maakte er weer een prach­tige foto­se­rie van.

Verslag van een dag met een gou­den randje

Deze dag van onze jubileum­bede­vaart, don­der­dag 16 no­vem­ber, was een dag met een gou­den randje! We hoef­den niet zo vroeg op. Ie­der­een genoot van een rus­tig ontbijt. Om 9.00 uur ver­trek­ken we naar de Friezen­kerk. Maar voordat we naar de kerk gingen werd er in groepjes koffie gedronken, ons aan­ge­bo­den door Bis­schop Jozef Punt. “Koffie met ’n punt...” werd er glim­lachend gezegd, maar ieder liet het aan­ge­bo­den koppie smaken.

In de Friezen­kerk gaf de nieuwe rector een his­to­rische uitleg over deze Neder­landse kerk. We vier­den er de eucha­ris­tie samen met de pelgrims­groep van het bisdom Den Bosch. Mgr. Jan van Burg­ste­den was de hoofd­cele­brant, Mgr. Gerard de Korte deed de overigens fan­tas­tische preek, de diakens en de pries­ters vorm­den het pries­ter­koor met voorzang en de hele kerk zong alsof hun leven ervan afhing. Het was een warm­har­tige vie­ring van Braban­ders en Noord-Hollan­ders. Met een groot applaus namen we afscheid van onze emeritus-hulp­bis­schop die deze mid­dag terugvloog naar Am­ster­dam. Maar eerst werd nog een groeps­foto gemaakt op de trappen van ‘onze’ Friezen­kerk.

Na de lunch reis­den we naar de basiliek van Sint Paulus-buiten-de-Muren. Er was een generale repe­ti­tie van een concert van de Negende van Beethoven gaande, dus het bezoek aan deze prach­tige kerk werd muzikaal prach­tig onder­steund. Een cadeautje werd er gezegd. Alle Menschen wer­den Bruder luidt de gezongen tekst van dit werk van Van Beethoven, en voelt het ook let­ter­lijk tij­dens deze dag.

Door naar Trastevere waar we in de Santa Maria in Trastevere een heel bij­zon­dere vie­ring had­den rond barm­har­tig­heid en ver­zoe­ning. Mensen werd hier broe­ders en zusters en velen namen de moe­dige stap om zich te verzoenen met zich­zelf, met anderen en met God. Lovende reacties op deze in­spi­re­rende en intense vie­ring. Na afloop met de tram naar Piazza Venezia en met bus 46 of 916 naar ons hotel. Als haringen in een tonnetje ston­den we in de bus. Als dat de on­der­lin­ge broe­der­schap niet bevor­derd... Met een lekker avondmaal een borrel na sloten we de gou­den dag af.