Avond van de Martelaren 2016

gepubliceerd: dinsdag, 15 maart 2016
foto: Wim Koopman
Avond van de Martelaren 2015

Bidt u mee voor de mar­te­la­ren van 2015, hun nabe­staan­den en hun ver­vol­gers?

Op de Avond van de Mar­te­la­ren staan we stil bij mensen die in 2015 hun passie voor Christus met de dood moesten bekopen. En dat zijn er veel. “Er zijn meer mar­te­la­ren dan ooit”, betreurde Paus Fran­cis­cus dit jaar nog bij de zalig­ver­kla­ring van de Libanese marte­laar Flavianus Melki.

Net als in de kruis­weg van Christus ein­digt hun verhaal echter niet met de dood. Zo heeft de moord op 21 Egyp­tische Chris­te­nen in Libië door extre­misten van Islami­tische Staat (IS) het Egyp­tische volk juist verenigd. Hun laatste uitroep “Heer, Jezus Christus” sterkt het geloof van miljoenen Chris­te­nen we­reld­wijd. Bidt u mee voor de mar­te­la­ren, hun nabe­staan­den en hun ver­vol­gers?

Kerk in Nood

Kerk in Nood Neder­land houdt dit jaar al voor de zesde keer een ‘Avond van de Mar­te­la­ren’ om stil te staan bij mensen die het vorige jaar zijn gestorven om hun geloof. De avond begint met een Eucha­ris­tie­vie­ring in de stemmige St. Nicolaas­basi­liek te Am­ster­dam met als hoofd­cele­brant Mgr. Dr. J.M. Punt. De homilie zal wor­den gehou­den door Mgr. Dr. J.W.M. Hendriks. Daarna wisselen ge­tui­ge­nissen, gebed en muziek elkaar af.

Lokatie

St. Nicolaas­basi­liek
Prins Hendrik­kade 74 - 76
Am­ster­dam