Brochure over het Jaar van de Barmhartigheid

gepubliceerd: maandag, 16 november 2015

Brochure - Jaar van de barmhartigheidBij gelegen­heid van het Jaar van de Barm­har­tig­heid brengt Bisdom Haar­lem-Am­ster­dam een bro­chu­re uit met in­for­ma­tie, in­spi­ra­tie en een activi­teiten­over­zicht. Zater­dag 14 no­vem­ber hebben alle kerke­lijke lokaties 50 exemplaren van deze bro­chu­re ont­van­gen.

Opening van de Heilige Deuren

Op dins­dag 8 de­cem­ber, Hoog­feest van Maria On­be­vlekte Ont­van­ge­nis, zal het vijf­tig jaar gele­den zijn dat het tweede Vati­caans concilie werd af­ge­slo­ten. Op die dag zal de Heilige Deur - één van de toegangs­deuren tot de Sint-Pieter­basiliek, de poort die normaal dicht­gemetseld is - door paus Fran­cis­cus wor­den geopend.

Deze plech­tig­heid wordt op zon­dag 13 de­cem­ber door de paus of een af­ge­zant herhaald met een heilige deur in de andere drie grote basilieken: H. Paulus buiten de muren, H. Maria de Meer­dere [Maria Maggiore] en de St. Jan van Lateranen.

Op zon­dag 13 de­cem­ber wor­den tevens in drie kerken in Bisdom Haar­lem-Am­ster­dam Heilige Deuren geopend. Van­wege de res­tau­ra­tie wordt het pro­gram­ma in de Ka­the­drale Basiliek van Sint Bavo later bekendgemaakt. Mgr. J. van Burg­ste­den zal tij­dens de vie­ring van 10.30 uur de deur openen in de H. Nicolaas­basiliek te Am­ster­dam. Mgr. J. Hendriks zal om 10.30 uur de deur openen tij­dens de vie­ring van 10.30 uur bij Onze Lieve Vrouw ter Nood te Heiloo.

Over­zicht van ac­ti­vi­teiten

De door Impulsar fraai vormge­ge­ven bro­chu­re bevat bovendien een over­zicht van ac­ti­vi­teiten die in het kader van het Jaar van de Barm­har­tig­heid wor­den geor­ga­ni­seerd. Zo staat o.a. vermeld een con­fe­ren­tie tegen de doodstraf van Sant’ Egidio, een cursus over barm­har­tig­heid op de Tilten­berg, een gebeds­actie 24 uur voor de Heer, de Dag van de Caritas, etcetera.

Daar­naast wor­den pa­ro­chies aange­moe­digd bij­zon­dere ac­ti­vi­teiten te mel­den aan Rkac­ti­vi­teiten.nl.

Brochure - Jaar van de barmhartigheid