Nieuwe structuur kerkelijke missiecollectes in ontwikkeling

Solidaridad geeft mandaat aan bisschoppen terug

gepubliceerd: donderdag, 11 februari 2010
Solidaridad geeft met ingang van Advent 2010 haar mandaat om de bis­schop­pe­lijke Ad­vents­ac­tie uit te voeren, aan de Bis­schop­pen­con­fe­ren­tie terug. In de bekendma­king hier­van door Solidaridad zelf zijn de redenen helaas onjuist en onvolle­dig weerge­ge­ven. Mgr. dr. J. Punt, binnen de Neder­landse Bis­schop­pen­con­fe­ren­tie referent voor Missie & Ontwikkeling, hecht eraan het door Solidaridad geschetste beeld te corrigeren.

Al geruime tijd heeft Solidaridad een proces van 'veralgemenisering' doorgemaakt, en haar oorspronkelijk specifiek christelijke identiteit verruimd. Om die reden heeft de Protestantse Kerk Nederland zich al eerder statutair van Solidaridad losgemaakt. Recentelijk heeft Solidaridad ook de Bisschoppenconferentie verzocht om de laatste bepalingen die haar nog aan de Katholieke Kerk binden te mogen laten vallen. Mgr. Punt, bisschop-referent voor Missie & Ontwikkeling heeft daarop geantwoord dat indien Solidaridad de Adventsactie blijft verzorgen, er twee mogelijkheden zijn: ofwel zij ziet af van statutenverandering en versterkt juist haar identiteit, ofwel zij gaat verder als 'uitvoeringsorganisatie' en accepteert dat daarbij de uiteindelijke zeggenschap over de campagne bij een nog op te richten 'Bisschoppelijke Commissie voor Missie en Ontwikkeling' (BCMO) komt te liggen.

Mgr. Punt: “Ten dienste van parochies en gelovigen moeten de bisschoppen uiteraard deze voorwaarde stellen om hun toezichtplicht na te komen en volledige transparantie over de besteding van de Adventsactie opgehaalde gelden te waarborgen. Solidaridad heeft er echter voor gekozen zich verder volledig los van de kerken te ontwikkelen. De bisschoppen respecteren deze keuze, en zullen aan de Adventsactie een nieuwe invulling geven”.

Het persbericht van Solidaridad van 10 februari, maar ook hun brief aan de pa­ro­chies, stelt incorrect het motto 'kerken helpen armen' tegen­over het bis­schop­pe­lijk uitgangs­punt 'kerken helpen kerken'. Uiter­aard wil hiermee alleen gezegd zijn dat zoveel moge­lijk de eigen ker­ke­lijke kanalen voor hulp­ver­le­ning gebruikt wor­den. Doel is de kerken in het Zuiden in staat te stellen hun eigen priori­teiten te stellen in de zorg voor de armen en in hun diaconale zen­ding, in plaats van dat wij dat voor hen bepalen. Veel pa­ro­chies hebben daar al goede erva­ring mee en dragen soms ook zelf projecten aan. De Katho­lie­ke Kerk heeft immers een uniek mondiaal net­werk met zeer korte lijnen, - via mis­sio­na­rissen, bis­dom­men, con­gre­ga­ties, partner­paro­chies etc.- dat snelle, goedkope en betrouw­ba­re hulp­ver­le­ning moge­lijk maakt.

Met de andere missio­naire organi­sa­ties wordt momen­teel con­struc­tief overleg gevoerd om tot goede nieuwe afspraken en pro­ce­dures to komen. De publicitaire 'uitglij­der' van Solidaridad, door voorbarige en eenzij­dige publi­ci­teit, heeft helaas wel de geplande zorg­vul­dige in­for­ma­tiever­strek­king naar gelo­vi­gen en pa­ro­chies door­kruist. Wanneer de nieuwe structuur in goed overleg met de missie­orga­ni­sa­ties gereed is, zal ver­dere in­for­ma­tie volgen. (SRKK/pers­dienst bisdom)