Bisschoppen roepen op tot gebed voor vrede in Oekraïne

gepubliceerd: donderdag, 6 maart 2014
foto: Jeroen Akkermans
Bisschoppen roepen op tot gebed voor vrede in Oekraïne

De Neder­landse bis­schop­pen roepen gelo­vi­gen op mee te bid­den voor blijvende vrede in Oekraïne. Ze geven hiermee gehoor aan een dringende oproep van de Grieks Katho­lie­ke Kerk van Oekraïne aan alle Europese bis­schop­pen­con­fe­ren­ties.

In Oekraïne wordt gevreesd voor de gevolgen van het mili­tai­re machts­ver­toon door Rusland op de Krim. De Grieks Katho­lie­ke Kerken spreken van een brutale invasie, terwijl wordt verlangd naar stabili­teit en een­heid voor de bevol­king. Bena­drukt wordt dat er in Oekraïne geen sprake is van dis­crimi­natie tussen de verschil­lende bevol­kings­groepen met een eigen taal, religie of natio­na­li­teit.

Paus Fran­cis­cus riep al eer­der op tot gebed en beëindi­ging van het interne geweld in Oekraïne. De Neder­landse bis­schop­pen vragen nu aan­slui­tend aan alle gelo­vi­gen mee te bid­den voor blijvende vrede in Oekraïne, nu de situatie zeer gespannen is. (SRKK)