Impulsdag Catechese en Jongerenpastoraat

Geestkracht Ontvangen en doorgeven

gepubliceerd: donderdag, 14 januari 2010
Zater­dag 23 januari 2010 is er voor alle bege­lei­ders, pastores en vrij­wil­li­gers die in het bisdom Haar­lem-Am­ster­dam actief zijn op het gebied van Catechese en Jon­ge­ren­pas­to­raat een dag waarop zij in­spi­ra­tie kunnen opdoen en kennis kunnen maken met bruik­ba­re werk­vor­men en ma­te­ri­alen. De dag wordt geor­ga­ni­seerd door de dekenale en dio­ce­sane catecheten en jon­ge­ren­wer­kers. Het pro­gram­ma vindt plaats in Am­ster­dam, in de Mozes- en Aäron­kerk, en begint om 11 uur. Na een ge­za­men­lijk ope­nings­ge­bed zal mgr. J.M. Punt een ope­nings­woord spreken. Daarna kunnen de deel­ne­mers in vier rondes een aantal work­shops en pre­sen­ta­ties bezoeken.

Het pro­gram­ma biedt een breed aanbod, gericht op de praktijk in pa­ro­chies en regio’s. Een greep uit het pro­gram­ma:
  • In de Jon­ge­ren­zaal: Work­shops over de moge­lijk­he­den voor maat­schap­pe­lijke stage in de pa­ro­chie en het bereiken van postmo­derne jon­ge­ren. Werken met film in het Jon­ge­ren­pas­to­raat.
  • In de Catechese­zaal: Een pre­sen­ta­tie over de Oriëntatie­tekst Pa­ro­chie­ca­te­che­se, een work­shop over Mystagogie: inwij­ding in het geheim. Werken met CaFE. Hoe kun je aan kin­de­ren het sacra­ment van boete en ver­zoe­ning uitleggen en met hen beleven? Een symbooltafel voor thuis.
  • In de Muziek- en li­tur­gie­zaal: En daarom zingen wij; in gesprek over muziek, li­tur­gie en jon­ge­ren en het instu­de­ren van enkele lie­de­ren.
  • In de Spellen­zaal: het Labyrint voor jon­ge­ren (Youth for Christ), Warmlopen voor je geloof, Spelend ont­moe­ten. In deze zaal staan spelen opge­steld, zodat je ze kunt spelen; de beste manier om ze te leren kennen.
  • Tenslotte is er de Coachings­zaal, waar tij­dens de dag ver­schil­lende des­kun­digen aanwe­zig zijn om met u van gedachten te wisselen en eventueel advies te geven.
  • De gehele dag is er ook een ma­te­ri­alen­markt waar u ver­schil­lende projecten en boeken kunt aanschaffen of be­stel­len. De In­spi­ra­tie­dag wordt af­ge­slo­ten met een korte terug­blik en het slot­lied.

Locatie, tijd, prijs

De dag wordt gehou­den in de Mozes & Aäronkerk, Waterlooplein 205 in Amsterdam, goed bereikbaar met de metro en tram vanaf Amsterdam Centraal Station. De dag duurt van 11.00 (10.30 uur zaal open) tot 16.00 uur. Wij vragen een bijdrage in de kosten van €5, waar voor u twee consumptiebonnen ontvangt. Wij willen u vragen zelf een lunchpakketje mee te nemen.

Aanmelden

U kunt zich aanmelden via onderstaande adressen, en krijgt dan ook tevoren het uitgebreide programma toegestuurd zodat u zich vast kunt oriënteren op de workshops en presentaties die u wilt volgen. Verdere informatie is te vinden op de websites www.steenindevijver.nl en www.jongbisdomhaarlem.nl

Aanmelden kan via www.jongbisdomhaarlem.nl of info@jongbisdomhaarlem.nl of elsenaar@dekenaat-amsterdam.nl Graag uw naam, adres, telefoonnummer en uw parochie vermelden.

Organisatie

De dag wordt georganiseerd door de diocesane en dekenale medewerkers Jongerenpastoraat en Catechese. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: