Bestuur van de Kerk als de zetel van de paus vacant is

gepubliceerd: zaterdag, 16 februari 2013

Er is sprake van vacatie van de zetel wanneer de Paus sterft of wanneer hij afstand doet (c. 332 §2 van het ker­ke­lijk wet­boek: "Als het voor­komt dat de Paus afstand doet van zijn ambt, is voor de gel­dig­heid vereist dat de afstand vrij geschiedt en op de juiste wijze ken­baar gemaakt wordt, niet echter dat deze door wie ook aanvaard wordt").

Sede VacanteWanneer de zetel van Rome vacant is (sede vacante) komt het bestuur van de uni­ver­se­le Kerk, uit­slui­tend voor wat betreft de lopende zaken die geen uitstel dul­den aan het kar­di­na­len­col­lege toe, volgens de normen van de Apos­to­lische Con­sti­tu­tie Universi Dominici Gregis (nr. 2). De voor­naamste rol vervult dan de kar­di­naal-camerlengo.

De kar­di­naal-camerlengo staat aan het hoofd van de Camera Apostolica, een dienst die zorg draagt voor de tij­de­lijke goe­de­ren en rechten van de Apos­to­lische Stoel tij­dens vacatie van de zetel en het conclaaf voor­be­reidt (de bij­een­komst waarin de nieuwe paus wordt gekozen). De Camera Apostolica heeft op 3 maart 2007 nog een nieuw regle­ment gekregen waarin haar taken wor­den be­schre­ven.

De camerlengo is de voor­naamste admini­strator tij­dens de vacatie; hij wordt echter door een drietal kar­di­na­len onder­steund en het college van kar­di­na­len komt dage­lijks bij elkaar in deze periode om de be­lang­rijk­ste zaken te bespreken. Overigens geldt dat tij­dens de vacatie niets veran­derd mag wor­den (c. 335). De kar­di­naal-camerlengo moet bij over­lij­den van de paus offi­cieel zijn dood con­sta­te­ren en de pau­se­lijke ver­trek­ken verzegelen.