St. Vincentiusparochie Volendam wint Kerkbalans-award

gepubliceerd: woensdag, 13 januari 2010
De Sint Vin­cen­tius­paro­chie in Volen­dam heeft de jaar­lijkse Kerk­ba­lans-award 2010 gewonnen. Dat werd van­mor­gen bekend gemaakt tij­dens de start­bij­een­komst van de jaar­lijkse actie “Kerk­ba­lans” in Utrecht.

Sinds enkele jaren kunnen personen maar ook com­mis­sies, werk­groepen en anderen voor­ge­dragen wor­den voor de Kerk­ba­lans-award. Dit is een prijs voor hen die zich op een op­val­lende, ef­fec­tieve, re­sul­taatopleverende manier hebben ingezet voor de plaat­se­lijke kerk en dan met name op het gebied van geld- en fondsen­wer­ving. Met deze prijs beoogt de Interdio­ce­sane Com­mis­sie Geld­wer­ving vernieu­wingen rond de actie Kerk­ba­lans te sti­mu­leren en ver­der uit te bouwen. De prijswin­naars en de meestal daaraan gekop­pelde projecten kunnen als voor­beeld dienen voor al diegenen die ook met Kerk­ba­lans dan wel andere ac­ti­vi­teiten bezig zijn om gel­den te werven voor de plaat­se­lijke ge­meen­te of pa­ro­chie. In haar rapport zegt de jury:

“In de Sint Vin­cen­tius­paro­chie in Volen­dam zijn op het gebied van geld­wer­ving twee organi­sa­ties werk­zaam: comité kerk­ba­lans en de Stich­ting VAIOM. Zij werken beide voor het­zelfde doel en een flink aantal mede­wer­kers werken in beide organi­sa­ties.

De titel van Kerk­ba­lans “De kerk is van blijvende waarde” is in Volen­dam al vanaf 1994 goed begrepen. De aktie Kerk­ba­lans van 2008 gaf dan ook een aanzien­lijk stijgende lijn te zien. Maar die opbrengst is en was al jaren lang niet voldoende om de Sint Vin­cen­tius­kerk in Volen­dam in voldoende mate te onder­hou­den. Er was eind tachti­ger jaren zelfs sprake van zeer erns­tig achterstallig on­der­houd.

Daarom is gezocht naar een oplos­sing om de kerk (het kerk­ge­bouw) als nog van blijvende waarde te laten zijn. Want zon­der kerk­ge­bouw wordt het moei­lijk om kerk te zijn.

Er is in 1994 een actie res­tau­ra­tie Sint Vin­cen­tius­kerk gestart en daar­naast werd de Stich­ting VAIOM opgericht, in feite het comité van de doeners, de werkers die aan de slag moesten. Het comité is aan de slag gegaan in 1994 met de slogan “twee miljoen, samen doen”

Na een geslaagde actie kwam de vraag: hoe gaan we samen ver­der. De Stich­ting VAIOM heeft toen gemeend te moeten door­gaan. De tal­loze zake­lijke contacten proberen in stand te hou­den. Zij hebben gepoogd 100 belang­stel­len­den te zoeken die jaar­lijks 500 gul­den zou­den bijdragen voor het on­der­houd van de fraai gerestaureerde kerk. Dit was nodig omdat de opbrengst van Kerk­ba­lans daarvoor niet toereikend zou zijn. Hun streven was om jaar­lijks 50.000 gul­den te verwerven en het blijkt dat het is gelukt nu nagenoeg 50.000 euro per jaar te ont­van­gen.

De deel­ne­mers aan de actie wor­den jaar­lijks met partner uit­ge­no­digd voor een gezellig samen­zijn. Dan wor­den op transparante wijze de on­der­houds­plannen van de kerk getoond, met finan­ciële reke­ning en verantwoor­ding. Deze werk­wij­ze heeft geleid tot een mond op mond reclame met een ongekend re­sul­taat. Dit gezellig samen­zijn wordt nagenoeg compleet door diverse bedrijven gesponsord, waarbij de muziek wereld zich niet onbetuigd laat, maar voor gratis optre­dens zorgt van bijv. Jan Smit. De praktijk is dat de aktie Kerk­ba­lans een zaak is van het kerk­bestuur. Het kerk­bestuur doet voor de nood­za­ke­lijke on­der­houds­werk­zaam­he­den een jaar­lijks beroep op de Stich­ting VAIOM.

Vanaf 2008 wordt - in ver­band met te­rug­lo­pend kerk­be­zoek - elke woning in Volen­dam apart bena­derd en wordt in een bijlage bij het week­blad Nieuw Volen­dam een beroep op de bewoners gedaan om via de bij­ge­voegde acceptgiro het on­der­houd van de Sint Vin­cen­tius­kerk te steunen. Dit leverde in 2008 € 19.988,67 op.

De Stich­ting VAIOM bestaat uit ca. 12 mensen voor­na­me­lijk uit het be­drijfs­le­ven, banken, bouw­bedrijf, ex­ploi­tant restaurant, mana­gers muziek- en voetbal­we­reld, directeur week­blad, maar ook oud-weth­ou­der en oud-ge­meen­te­secre­taris, directeur zorgin­stel­ling, iemand uit het kerk­bestuur. De Stich­ting VAOIM levert een struc­tu­rele bijdrage aan het kerk­zijn van deze pa­ro­chie en laat zien wat samen­wer­king en aan­spre­kende ini­tia­tie­ven op kunnen leveren. Daar­mee is deze stich­ting een terechte win­naar van de Award.”