Nieuwsbrief Doorgeven Extra

gepubliceerd: vrijdag, 18 januari 2013

Voor­be­rei­den op het paas­tri­duüm

Nu de kerst­tijd achter ons ligt, blikken we vooruit naar het volgende hoogte­punt in het li­tur­gische jaar: de Goede Week en Pasen.

Voor ieder die betrokken is bij de muzikale vorm­ge­ving van de li­tur­gie is het be­lang­rijk om daarvoor goed voor­be­reid te zijn.

Vrij­dag 25 januari a.s. – dat is dus volgende week al – wordt u in de Abdij van Egmond de kans gebo­den voor be­zin­ning op de gezangen die de li­tur­gie van het paas­tri­duüm (Witte Donder­dag, Goede Vrij­dag, Paas­wake) ons aanreikt en op de moge­lijk­he­den die er zijn om door een goede repertoire­keuze dieper door te dringen in het mysterie dat in deze heilige ‘paasdrie­daag­se’ wordt gevierd.

Lees deze fol­der voor alle in­for­ma­tie. Al is de daarin genoemde inschrijf­ter­mijn al voorbij, er is nog een (beperkte) moge­lijk­heid om mee te doen. Wie het eerst komt….

Basis­cur­sus koordirigent start op 26 januari

Heeft u het tv-pro­gram­ma Maestro gezien? Diri­geren is toch niet zo ge­mak­ke­lijk als men vaak denkt.

Maar… met enig talent en met het volgen van een cursus bent u / ben jij mis­schien ook wel in staat om een (kerk)koor te diri­geren.

Zater­dag 26 januari start onze Basis­cur­sus Koordirigent (op twee niveaus).De cursus bestaat uit 15 les­da­gen, verspreid over het jaar.

Naast de nood­za­ke­lijke theorie en de vor­ming van het muzikale gehoor is er veel aan­dacht voor de praktijk, ook door te werken met een koor.

Er zijn al voldoende deel­ne­mers, maar we kunnen er nog enkelen bij­heb­ben, dus mocht u / jij al enige tijd met het idee rondlopen… neem contact met ons op!
En, in tegen­stel­ling tot de jury van Maestro, ver­wach­ten wij van onze deel­ne­mers niet dat ze na één of twee lessen al zoiets als het Hallelujah van Händel kunnen diri­geren!

Kinder­koorfestival in Haar­lem

Zater­dag 9 maart moet het een groot kin­der­koor­feest wor­den in Haar­lem.
We hopen dat veel kin­derkoren dan voor elkaar gaan optre­den en ook één groot koor vormen door samen te zingen, bekende en onbekende lie­de­ren.

Dus dirigenten en besturen: doe mee!

Er hebben zich al drie koren aangemeld, maar er is plaats voor nog meer koren.

Lees deze fol­der en geef het door!

RKK op zoek naar kerkkoren

Op zater­dag 2 februari a.s. start in het RKK-pro­gram­ma Katho­liek Neder­land TV een nieuwe serie: Het beste kerk­koor van Neder­land. Hierin gaat presentator Wilfred Kemp (zelf ook kerk­koordirigent) op zoek naar 18 goede zang­stem­men voor het kerk­koor dat hij samenstelt. Een zoek­tocht langs koren in de 7 bis­dom­men van Neder­land. Per koor wordt een auditie gehou­den waarin de beste solist wordt gekozen. In iedere uitzen­ding volgt daarna een reportage met het levens­ver­haal van één van de zan­gers. Het kerk­koor van Neder­land zal na een aantal repe­ti­ties uit­ein­delijk optre­den in Rome.

De redactie is op zoek naar en­thou­siaste koren die mee willen doen aan de samen­stel­ling van het beste kerk­koor. Koren krijgen vanaf 2 februari de moge­lijk­heid om zich aan te mel­den via de web­si­te rkk.nl.

Uitzen­ding iedere zater­dag vanaf 2 februari a.s. om 18.00 uur op Neder­land 2.