750 Jaar stad Amsterdam

Zondag 27 oktober - 10.00 uur - NPO2

gepubliceerd: woensdag, 23 oktober 2024

In 2025 wordt het 750 jarig bestaan van de stad Am­ster­dam gevierd. De start van dit jubileum­jaar vind plaats op zon­dag 27 ok­to­ber 2024 en zal ein­digen op 27 ok­to­ber 2025.

Oorsprong

En zijn ver­schil­lende momenten in de ge­schie­de­nis van Am­ster­dam geweest die bepalend waren voor de ont­wik­ke­ling van de stad. Het land waarop de eerste huizen wer­den gebouwd is ge­schon­ken door de toen­ma­lige bis­schop van Utrecht, het enige diocees in Neder­land op dat moment. Kort na het jaar 1300 ont­ving Am­ster­dam stadrechten, opnieuw van de bis­schop, Gy of Avesnes.

Mirakel

foto: Stadsarchief Am­ster­dam
Eerste vermelding van Amsterdam
Het tolprivilege van Floris V is het oudste
do­cu­ment waarin Am­ster­dam staat be­schre­ven

In 1345 vond het eucha­ris­tisch won­der plaats, later bekend gewor­den als Mirakel van Am­ster­dam, waardoor Am­ster­dam een echte pelgrims­stad werd, die na verloop van tijd meer dan 20 kloosters telde. De toen­ma­lige keizer van Oos­ten­rijk, Maximilaan, pel­gri­meerde ook naar ‘heilige stede’ en gaf in 1489 het recht om de keizers­kroon boven het stads­wa­pen te voeren. Door dit recht en het bezoek van de vele pelgrims, werd de stad ook econo­misch sterk, mede ook door de handel die door de bekend­heid van de stad steeds meer werd bedreven.

Re­for­ma­tie

Tijdens de Re­for­ma­tie bleef Am­ster­dam vast­hou­den aan de katho­lie­ke principes. Echter in 1578 werd de katho­lie­ke religie niet meer open­lijk in de stad toe­ge­staan. De schuil­kerk ‘Onze Lieve Heet op Solder’, thans onder­deel van Museum Amstel­kring, is nog steeds de stille getuige van hoe katho­lie­ken in die tijd hun geloof op verborgen wijze praktiseer­den.

Ge­schie­de­nis

1275 Eerste schrifte­lijke vermel­ding van Am­ster­dam
1300 Am­ster­dam ont­vangt stads­rechten van de bis­schop van Utrecht
1345 Het eucha­ris­tisch won­der, later bekend als het Mirakel van Am­ster­dam, vindt plaats
1390 Begin van de pelgrims­tochten naar de ‘Heilige Stede’ in Am­ster­dam
1397 Stich­ting van het Agnieten­kloos­ter van de derde orde der Fran­cis­ca­nen
1452 Grote stadsbrand vernie­tigt veel kloosters, maar ze wor­den her­bouwd
1489 Keizer Maxi­mi­liaan verleent Am­ster­dam het recht de keizers­kroon te voeren
1517 Begin van de Re­for­ma­tie; Am­ster­dam blijft aan­vanke­lijk katho­liek
1578 Alteratie van Am­ster­dam: het stads­bestuur wordt pro­tes­tants; katho­li­cisme verbo­den
1628 Oprich­ting van de eerste katho­lie­ke schuil­kerk in Am­ster­dam
1645 Mozes en Aäron begint als schuil­kerk
1654 Bouw schuil­kerk achter ‘De Cryt­bergh’ aan het Singel
1795 Invoe­ring van gods­dienst­vrij­heid na de Bataafse Revolutie
1841 Huidige Mozes en Aäron­kerk wordt in gebruik geno­men
1853 Herstel van de katho­lie­ke hiërarchie in Neder­land; Am­ster­dam krijgt weer een bis­schop
1873 Wijding van de Sint Wil­li­brordus buiten de Veste aan de Amstel­dijk
1883 Opening van de Fran­cis­cus Xaverius­kerk aan de Singel, beter bekend als de Krijt­berg
1887 Opening van de Basiliek van de Heilige Nicolaas aan de Prins Hendrik­kade
1895 Opening van het Sint Ignatius­col­lege door de jezuïeten
1924 Inter­na­tio­naal Eucha­ris­tisch Congres
2004 Oprich­ting van de Sint-Nicolaas­paro­chie, een grote Am­ster­damse fusie­paro­chie
2014 Herin­wij­ding Mozes en Aäron­kerk t.b.v. Sant’ Egidio Neder­land

Moderne stad

Inmiddels is er veel veran­derd. Am­ster­dam staat vandaag de dag bekend als één van de meest gese­cu­la­ri­seerde ste­den van de wereld. Maar ook als meest multicultureel en multireli­gi­eus. Door een sterkte trek vanuit de regio naar Am­ster­dam, maar ook van­wege de vele mi­gran­ten­paro­chies mag de katho­lie­ke kerk in Am­ster­dam zich verheugen in een nog steeds grote par­ti­ci­pa­tie van gelo­vi­gen. Er bestaat een uitstekende samen­wer­king met alle andere chris­te­lijke kerken en er is een goed contact met de Joodse ge­meen­schap en de Moslim ge­meen­schap. Met elkaar proberen we bij te dragen aan een klimaat van weder­zijds respect en zetten we ons ge­za­men­lijk in voor de hulp aan kwets­ba­ren en hulp­be­hoe­ven­den, samen met de bur­ger­lijke over­heid De werken van barm­har­tig­heid, die de ver­schil­lende reli­gi­euze stro­mingen in onze stad hoog in het vaandel hebben staan, zijn daarbij lei­dend.

Kerk en stad

Voor kerken en andere reli­gi­euze ge­meen­schappen is een bij­zon­dere taak weg­ge­legd om in deze tijd van verhar­ding en indi­vi­dua­lis­me, het bezield ver­band dat onze samen­le­ving zo nodig heeft opnieuw zin en inhoud te geven. Het jubileum van onze stad biedt daar een uitgelezen kans toe.

Nicolaasbasiliek Amsterdam

TV-Mis vanuit de Nicolaas­basi­liek

Op zon­dag 27 ok­to­bera.s. start het jubileum­jaar met een fees­te­lij­ke eucha­ris­tie­vie­ring vanuit de Basiliek van de H. Nicolaas te Am­ster­dam. De bis­schop zal daarin hoofd­cele­brant zijn. De vie­ring begint om 10.00 uur en wordt recht­streeks op NPO 2 uitgezon­den.