Paus Franciscus bezoekt België

gepubliceerd: zaterdag, 28 september 2024
Paus Franciscus bezoekt België

Paus Fran­cis­cus bezoekt van don­der­dag 26 tot en met zon­dag 29 sep­tem­ber België. De paus bezoekt onder meer Brussel en Leuven. Aan­lei­ding voor het paus­be­zoek is het 600-jarig bestaan van de Katho­lie­ke Uni­ver­si­teit Leuven.

Vanuit Bisdom Haar­lem-Am­ster­dam is ook een bus­reis geor­ga­ni­seerd met zo'n 50 jon­ge­ren die zater­dag­och­tend zijn vertokken vanaf Station Sloter­dijk. Van de Neder­landse bis­schop­pen zijn Mgr. Gerard de Korte van ’s-Hertogen­bosch en Mgr. Ron van den Hout van Roermond bij de slot­mis van het bezoek aanwe­zig.

Pro­gram­ma

De paus kwam don­der­dag­avond aan op het mili­tai­re vlieg­veld Mels­broek. Daarna volgde een korte wel­komst­cere­mo­nie. Vrij­dag­och­tend 27 sep­tem­ber werd de paus ont­van­gen door Koning Filip en door premier Alexan­der de Croo. ’s Middags was een ont­moe­ting gepland met mensen uit het maat­schap­pe­lijk mid­den­veld. Tegen het einde van de mid­dag ging de paus naar Leuven om een acade­mische zit­ting bij te wonen en het 600-jarig jubileum van de uni­ver­si­teit te vieren. Daarna begroette hij de aanwe­zigen op de Grote Markt in Leuven.

Zater­dag­och­tend is er in de basiliek van Koekel­berg een ont­moe­ting met bis­schop­pen, pries­ters, diakens, reli­gi­euzen, se­mi­na­risten en anderen die in de kerk werken. ’s Middags praat de paus met stu­den­ten van de Frans­ta­lige uni­ver­si­teit in Louvain la Neuve. Tijdens zijn bezoek aan België zal de paus ook een ont­moe­ting hebben met slacht­of­fers van seksueel mis­bruik in een pas­to­rale context.

Eucha­ris­tie­vie­ring

Zondag 29 sep­tem­ber sluit de paus zijn bezoek aan België af met een grote eucha­ris­tie­vie­ring in het Koning Boudewijn­stadion. Tijdens deze mis zal de paus de 17e-eeuwse karmelietes Anna van Jezus zalig verklaren. Deze Spaanse reli­gi­euze stichtte een klooster in Brussel, waar ze ook lange tijd woonde en in 1621 overleed.

Bij de openlucht­mis wor­den tegen de 40.000 mensen verwacht. Vanuit Neder­land gaan er meer­dere groepen jon­ge­ren naartoe. Zij nemen dat week­ein­de onder meer deel aan het jon­ge­renfestival ‘Hope Happe­ning’, dat door de Belgische kerk wordt geor­ga­ni­seerd.

De H. Mis met de paus is recht­streeks op de Belgische tele­vi­sie op kanaal VRT Canvas te zien. In Neder­land is de H.Mis te volgen op Radio Maria en doet KRO-NCRV ook uit­ge­breid ver­slag van het paus­be­zoek aan België.